X
تبلیغات
رایتل
1387/02/20
شنبه۲۱اردیبهشت
نوشته شده توسط جام جم فلسفه در ساعت 23:59

شنبه۲۱اردیبهشت



 
پستی برای فردا
فردا در این وبلاگ علاوه بر لینک های روزانه فیلمی کوتاه از روزهای پایانی زندگی نیچه را خواهید دید
 
 

"قانون و خشونت" حاوی مقالات آگامبن و ژیژک با مشکل توزیع روبرو شد

دومین مجلد از مجموعه کتاب رخداد با عنوان "قانون و خشونت" که حاوی مجموعه مقالاتی از جورجو آگامبن، کارل اشمیت، والتر بنیامین، نوربرت الیاس، اسلاوی ژیژک، ژاک دریدا و... است، با مشکل توزیع روبرو شد.

 

 قرآن مخلوق خداوند است

به نظر می رسد دکتر سروش  با مطالعه تجربه اعتزالی ها دوران فکری تازه یی را تجربه می کند. با او درباره این مطالعات و نتایج آن گفت وگو کرده ایم....

 
 

مرگ آموزگار آکسفورد

آنتونی ووزلی، فیلسوف حقوق و فیلسوف سیاسی، استاد دانشگاه ویرجینیا درگذشت...

 

دیویدسون و نگاهی جدید به نسبت علت و معلول

دیویدسون معتقد است که رویدادها گزاره‌هایی هستند که هر کدام ممکن است بیش از یک توصیف داشته باشد. او همچنین بر این عقیده است که رویدادهایی که به لحاظ سببی به یکدیگر مرتبط می‌شوند این ارتباط باید تحت قاعده‌ای صریح شکل گرفته باشد. به این شکل دیویدسون قواعد را وارد حوزه زبان‌شناسی می‌کند و آنها را در حالتی با رویدادها مرتبط می‌داند که برای رویدادها توصیفی ویژه داشته باشد...
 
 
روح هگل پس از ۲۰۰ سال
گزارشى از نشست بررسى مهمترین کتاب هگل«پدیدارشناسى روح»از سوى گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایى...
 
 
.
 
دنیا ؛ کوچه ای بن بست!
 
انسان در وادی تفکر هر بار به رهیافتی نسبی به دنبال یافتن گمشده ای است که آن گمشده خود در تمام تاریخ بشریت به صورت تکه تکه و پاره پاره هر بار به دست متفکر و اندیشمندی جستجوگر رخنمود یافته است. اما آنچه مسلم است این است که هرگز کلیت و تمامیت این گمشده با معنای جذاب و حسرت آلود "حقیقت" در هیچ نظام فکری متبلور نگردیده
آگاهی بیواسطه
 
فراروی از زبان و تعالی جستن از چارچوب های مفهومی یگانه طریق ظهور حقیقت و مواجهه ی با آن است. زبان خمره ای است که مغز ما در آن گرفتار آمده.
 
بررسی استدلال دیویدسن مبنی بر فیزیکی بودن حالات ذهنی
 
 
 
تاریخ فلسفه از دیدگاه کاپلستون

«به گفته ی امیل بریه :« مطالعه تاریخ فلسفه در مجموع سیر زمانی آن با توجه به وحدت این سیر تطوری امری است که تقریباً تازگی دارد .این امر یکی از وجوه متعدد اعتقاد به ترقی روح انسانی است که در اواخر قرن هجدهم به ظهور رسید

 

هایدگر و آموزه‌های تائوئیسم

هایدگر در نوشتار اول، واژه تائو را پنج بار ذکر می‌‌کند و نیز در انتهای یک پاراگراف عبارت معنی‌‌دار «همه چیز راه است» را می‌‌آورد. نوشته دوم در واقع بسط مطالب مندرج در نوشتار نخست است. به عبارت دیگر این دو نوشتار که در واقع دو سخنرانی بوده‌‌اند، به صورت ضمنی به یکدیگر مرتبطند به طوری که هریک دیگری را ایضاح می‌‌بخشد..


 

معرفت‌شناسی

آنچه‌ از منظر خوانندگان‌ فرهیختة‌ ذهن‌ می‌گذرد، ویراستة‌ بخشی‌ از سلسله‌ نشست‌های‌ پژوهشی‌ - آموزشی‌ است‌ که‌ با حضور استادان‌ و دانشوران‌ گرامی‌ حضرات: آقای‌ مصطفی‌ ملکیان‌ مدرس‌ فاضل‌ دانشگاه،  آیت‌الله‌ محمدتقی‌ مصباح‌یزدی‌ استاد برجستة‌ حوزة‌ علمیه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین‌ غلامرضا فیاضی‌ مدرس‌ متبحر حکمت‌ صدرایی‌ در حوزة‌ علمیة‌ قم، دکتر محمد لِگن‌ هاوزن‌ مدرس‌ و اندیشور در مؤ‌سسه‌ امام‌ خمینی‌ (حوزة‌ علمیة‌ قم) به‌ منظور تبیین‌ تاریخی‌ و تطبیقی‌ مباحث‌ معرفت‌شناسی‌ برای‌ طلاب‌ حوزة‌ علمیة‌ قم‌ تشکیل‌ یافته‌ است.

 

فن شعر ارسطو در جوامع اسلامی

دوران شکوفایی فلسفه‌ی اسلامی را باید پس از تأسیس بغداد در سال ۱۴۵ هجری دانست. هارون‌الرشید خلیفه‌ی عباسی در سال ۱۷۰ هجری به خلافت رسید و او بود که با تشویق و حمایت مالی از مترجمان راه را برای رشد هرچه بیشتر حکمت در جوامع اسلامی به وسیله‌ی ترجمه‌ی آثار ارسطو هموار کرد. «فلسفه‌ای را که به‌وسیله‌ی ارسطو در یونان بنیان گرفت و توسط پیروان و شارحان او بسط و گسترش یافت، فلسفه‌ی مشائی می‌نامند.» و همان طور که می‌دانیم در بین جوامع مختلف بیشترین شارحان ارسطو را جامعه‌ی اسلامی داشته است..

 

«نظام فلسفی دکارت» در «بوستان کتاب قم»

کتاب «نظام فلسفی دکارت» تالیف غلامرضا رحمانی که به تازگی از سوی نشر بوستان قم انتشار یافته در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده‌است...

 

script language="JavaScript" src="http://feed2js.org//feed2js.php?src=http%3A%2F%2Fwww.philnama.com%2Findex.php%3Foption%3Dcom_rss%26feed%3DRSS2.0%26no_html%3D1&chan=y&desc=1&targ=y&utf=y" type="text/javascript">