جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

دوشنبه ۶ خرداد

دوشنبه ۶ خرداد


اعمال تغییرات در نحوه ارائه ی مطالب روزانه جام جم فلسفه با ۶۶.۶٪ رای مخالف تصویب نشد


 ·  سوبژکتیویسم و فرد

فردگرایی (individualism) در دوران بعد بر بسیاری از مکاتب فلسفی، نظیر مارکسیسم، پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی تأثیر گذاشت، اما به دلیل فراخی حوزه بحث و کمی مجال، این نوشته تنها به بحث و بررسی فردگرایی از منظر معرفت شناختی فلسفی، آن هم در برهه کوتاهی از تاریخ فلسفه پرداخته و در جستجوی رابطه ی دو مفهوم خودبنیادانگاری (subjectivism) و فردگرایی از یک سو و برجسته کردن نقش دکارت در متمایز کردن تفکر مدرن و پیشامدرن از دیگرسو است.

 

 

 

·   کثرت یا وحدت؛ مسأله این است!

گفتارى در منظومه فکرى دکتر نصر با تأکید بر وجوه دین شناسانه .آنچه روبروى شماست متن سخنرانى حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى است که در همایش دو روزه نقد و بررسى آرا و اندیشه هاى دکتر سید حسین نصر ایراد گردیده است...

 

 

 

 ·  آزادی باستان و آزادی مدرن / سیدحسین امامی

 مأخذ اصلی تفاوت میان آزادی باستان و آزادی مدرن از دیدگاه کنستان مربوط به دوگونه آزادی است که مونتسکیو در کتاب روح‌القوانین مشخص کرده است. در این کتاب، مونتسکیو توجه همگان را به تفاوت میان انگلستان مدرن و اسپارت باستان جلب می‌کند، گرچه او هرگز اصطلا‌ح آزادی مدرن را به کار نمی‌برد، اما از مفهومی نزدیک به آن یاد می‌کند...

 

 

 

 ·  برده‌داران سراسر جهان/چگونه روشنگری به برده‌داری منجر شد

 آلن گرش/ ترجمه: کوشا حبیبی: ولتر قطعه درامی نوشته است به نام «آلزیر» یا «آمریکایی‌ها» که در آن از سرنوشت بردگان «قاره جدید» متاثر است. او در این نمایشنامه که برای اولین بار در سال 1736 به اجرا درآمد، با شورش بردگان همدردی کرده و از یک مصالحه نهایی متکی بر آزادی همه استقبال می‌کند. ژوزف مونرون (از اهالی شهر نانت) در سال 1766، این نمایش را بر فراز کشتی کنت دروویل تماشا می‌کند...

 

 

 

  فلسفه‌ی سیاسی و اجتماعی کانت/ فردریک روشر

کانت فلسفه‌ی سیاسی و اجتماعی خود را به طور عام برای دفاع از روشنگری و به طور خاص برای دفاع از اندیشه‌ی آزادی نوشت. کار او هم در چارچوب قانون طبیعی قرار می‌گیرد و هم در چارچوب سنتهای قرارداد اجتماعی. کانت بر این اعتقاد بود که هر موجود عاقلی هم حقی فطری برای آزادی دارد و هم وظیفه‌ای برای قدم گذاشتن در وضعی مدنی، که بر آن نظام مدنی قراردادی اجتماعی حاکم باشد، تا آن آزادی تحقق یابد و حفظ شود.

 

 

  

 ·  فکرت در غیاب قدرت / سیاوش جمادی

 

<آینده اصلا‌حات را چگونه می‌بینید؟> این پرسشی است که پاسخ درخور به آن کمینه می‌طلبد که اطلا‌عات درستی درباره کنش‌ها و مقاصد کنونی اصحاب قدرت در اختیار باشد. کثرت، سرعت، سدناپذیری و گونه‌گونی منابع اطلا‌ع‌رسانی الزاما به معنای سهولت دسترسی به اطلا‌عات قابل اعتماد نیست. 

 

 

 

 ·  بدبینی یا واقع‌بینی؟

اگزیستانسیالیسم ضرورتا فلسفه‌ای بدبینانه نیست، بلکه طرفداران آن در تصدیق اختلال وجود انسان واقع‌گرایانه رفتار کرده‌اند. وجود داشتن فرا افکندن خود در آینده است. اما همواره فقدان یا بی‌تناسبی میان خودِ فرا افکنده شده و آن خودی که در آن‌جا بالفعل می‌ایستد وجود دارد. این انقطاع در وجود از کی‌یر‌کگور تا ریکور مورد توجه بوده است.

 

 

 

 ·  اسلام و مدرنیته

زمانى که ما واژه مدرن را به کار مى‏بریم، منظورمان نه عصر حاضر است، نه بدعت و نه موفقیت در فتح و تسلط بر جهان طبیعت، بلکه منظور از مدرن چیزى است که از عالم ماوراى طبیعت و اصول تغییرناپذیر آن که بر همه چیز تسلط دارد و معمولاً تحت عنوان وحى در همه فرهنگ‏ها عمومیت دارد جداشده و فاصله گرفته مى‏باشد. بدین ترتیب مدرنسیم با سنت (دین) مغایرت دارد.

 

 

 

 ·  درآمدی جدید به فلسفه اخلاق

کتاب درآمدی جدید به فلسفه اخلاق نوشته هری. جی. گنسلر با ترجمه خانم حمیده بحرینی و ویرایش آقای مصطفی ملکیان کتابی است که اگرچه به مباحث تخصصی فلسفه اخلاق می پردازد برای نامتخصصان هم قابل استفاده است و احتمالا علاقمندان به مباحث اخلاقی -چه آشنا به فلسفه و چه بیگانه با آن - از خواندنش لذت فراوان خواهند برد.

 

 

 

 ·  پیشینه ایرانی و هندی فلسفه مسلمانان

سنّت‌ علمی‌ و فلسفی‌ اسلام‌ در مرحله‌ شکل‌گیری‌ خود نیز تحت‌ تأثیر آراءِ مختلفی‌ قرار گرفت‌ و بعد از سقوط‌ اسکندر در سال‌ 641/21 و فتح‌ خاور نزدیک‌ توسط‌ مسلمانان‌ اوضاع‌ پیچیده‌تر شد. پس‌ از آن‌ بود که‌ میراث‌ مراکز عملی‌ هلنی‌ که‌ در شش‌ قرن‌ اول‌ میلادی‌ خوب‌ درخشیده‌ بود مطرح‌ شد.

 

 

 

 ·  دانلود کتاب: Begriffsschrift Und Andere

 

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام
یکی از دوستان پیشنهاد کرد وبلاگتون رو ببینم . واقعا وبلاگ جالبی دارید . مطالب هم واقعا به دردبخوره .
دلم می خواد باهم تبادل لینک داشته باشیم . دوست دارم لینکتون رو تو سایتم داشته باشم تا هر وقت هم خودم و هم بازدید کننده هام دلمون خواست بتونیم بهت سر بزنیم .
اگه مایل به تبادل لینک باشید وبلاگ من رو با نام
۩۞۩ بی پرده زنان و مردان را ببینید ۩۞۩ لینک کنید . و حتما به من اطلاع بدید که وبلاگ شما رو با چه نامی لینک کنم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد