جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

سه شنبه ۷ خرداد

سه شنبه ۷ خرداد



 ·  اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

مقالات: سنت‌گرایی و موانع فهم آن /فلسفه‌ای برای همیشه / محقق روح / فریتیوف شوان و سنت اسلامی / معنا و هد‌ف د‌عوت مسیحی /رابطة استاد‌ و شاگرد‌1 /رنه‌گنون /سنت و مد‌رنیته از د‌و منظر /پیوند‌ سنّت با هویت ایرانی /جزیره /استعاره /سنت نوآوری در ادبیات /خود‌ تجلی‌گر د‌ر تصوف /زوایای د‌انش‌ اسلامی

 

 

 

 ·  گفت‌وگو با دکتر کریم مجتهدی،

سال هاست که دکتر مجتهدی را می‌شناسیم. به واسطه کارهای ارزشمندی که انجام داده، به واسطه برخورد که با جوانان دارد و اینکه با صداقت همه جا درد جامعه ما را به زبان می آورد و آن را »عدم تفکر « می‌نامد...

 

 

 ·  اولین دوره آزمون دکتراى مطالعات علم توسط انجمن حکمت و فلسفه ایران

آزمون اولین دوره دکتراى مطالعات علم (با تاکید بر فلسفه و تاریخ علم و تکنولوژى) در روز جمعه 21 تیر ماه 1387 برگزار خواهد شد. این آزمون دربردارنده مواد زیر است...

 

 

 ·  فانتزی محبوب شخص حاکم‏- صالح نجفی

همچنان که در بیشتر رژیم‌های توتالیتر، جوک‌‌سازی و لطیفه‌پراکنی در لهستان دهه 1980 به یکی از جنگ‌افزارهای کارآمد انقلابی بدل گشت. اما در آن میان حکایت زیر از جهت تاریخ سیاسی- فرهنگی لهستان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و چنانکه خواهم کوشید نشان دهم، دارای دلالت‌های فکری بسیار جالب توجهی است.

 

 

 

 ·    راز بدبینی شوپنهاور به زنان فاش شد

دانشگاه فرانکفورت سندی را خریداری کرده که علت تیرگی روابط آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی را با مادرش برملا می‌کند

 

 

 

 ·  قلب فلسفه اسلامی با حضور چیتیک بررسی می‌شود

نشست "قلب فلسفه اسلامی: جستجوی معرفت نفس در آموزه‌های بابا افضل‌ کاشانی" با سخنرانی دکتر ویلیام چیتیک برگزار می‌شود.

 

 

 

 ·  "تئوری زیبائی‌شناسی" آدورنو ترجمه می‌شود

سیاوش  جمادی درباره این کتاب به خبرنگار مهر گفت: تئوری هنری آدورنو در ایران چندان شناخته شده نیست و رویکرد و نگاه آدورنو به هنر بسیار دقیق‌تر از بعضی تفاسیر سطحی است که نظریه آدورنو را طغیان علیه هرچه پیش از این بوده می‌دانند.

 

 

 

 

 ·  نقش فرعی پدیده‌های ذهنی در مکتب پدیدار جانبی

طرفداران مکتب پدیدار جانبی ابراز می‌کنند که پدیده‌های ذهنی ( به طور مثال تجربیات آگاهانه) نتایج یا اثرات جانبی نظامهای پیچیدۀ فیزیکی هستند. از این جنبه آنها شبیه دودی هستند که از قطاری بلند می‌شود یا شبیه سایه‌ای هستند که از توپ بر میز به وجود می‌آیند...

 

 

 

 ·  پژوهشنامه فرهنگستان هنر منتشر شد -ویژه پدیدارشناسى هنر

این شماره از پژوهشنامه نیز همانند شماره هاى پیشین داراى دو بخش کلى پژوهشنامه و نقدنامه است. بخش نخست با دو مقاله به هنر و مردم شناسى مى پردازد؛
- نظریه هاى انسان شناسى هنر؛ نقدتاریخى - تفسیرى
/ دکتر ناصر فکوهى.
- انسان در برابر تصویر خویش
/ دکتر میشل کوله.
بخش دوم یا نقد نامه، به یکى از نقدهاى بسیار مهم یعنى نقد پدیدارشناسى مى پردازد.

 

 

 ·  ناسیونالیسم فلسفی به جای لیبرالیسم- مارک لی‌لا

در حال حاضر، تاریخ سیاسی اروپای پس از جنگ جهانی دوم، ضرورتا تاریخی از لیبرالیزه‌شدن اروپا است، لیبرالیزاسیونی که مبتنی بر اصول حقوقی و عادات عمومی است. هر آن چالشی که امروزه دول اروپای غربی با آن مواجه‌اند (که کم هم نیستند)، چالش‌هایی‌اند که از خلال سیاست‌های لیبرال اروپایی سربرمی‌آورند و بسیاری از آنها را می‌توان در ایالات متحده و بریتانیای کبیر پیدا کرد.

 

 

 ·  زیبایی شناسی شکست

کی یرکگور اعتقاد داشت که فقط می شود از کسانی چیزی آموخت که جان شان را به خطر می اندازند یا همواره در برابر مرگ قرار می گیرند، زیرا در آن لحظه خودشان هستند، به همین دلیل خواندن وصیتنامه ها برایش اهمیتی اساسی داشت، زیرا وصیتنامه ها نوشته کسانی است که تا مرگ فاصله یی ندارند و به همین دلیل آن لحظات قبل از مرگ مهم ترین «لحظه » های هستی است، چون در آن لحظه «فرد» به معنی واقعی «فرد» می شود.

 

 

 

 ·  معنویت در جهان ذهنی- مصطفی ملکیان

روانشناسی دین، شاخه‌ای مهم و پرطرفدار هم در مطالعات دین‌پژوهانه و هم در روانشناسی است که متاسفانه در زبان پارسی آثار بسیار اندکی پیرامون آن وجود دارد. عصر روز پنجشنبه، دوم خردادماه سال جاری، انتشارات «کتاب روشن» نشستی به مناسبت انتشار کتاب «روانشناسی دین» اثر برجسته دیوید ولف با ترجمه نیکوی دکتر محمد دهقانی برگزار کرد که در آن استاد مصطفی ملکیان با ترسیم دقیق جغرافیای این شاخه جدی معرفتی نیم نگاهی نیز به کتاب ولف انداخت که تقریر این سخنرانی از نظر می‌گذرد

 

 

 

 ·  آشنایی با سکولاریسم در فلسفه سیاسی هابز

سالیان درازی دین و سیاست گام به گام با یکدیگر حرکت می‌کردند و قامت کلیسا را در جریان جامعه پابرجا نگه داشته و اقتدار آن را ضمانت می‌کردند.بررسی؛ صرف نظر از علت‌ها، با گذشت زمان این همگامی سست شد و"در قرون وسطی تمایزی میان صلیب و شمشیر یعنی میان قدرت زمینی و قدرت معنوی ایجاد شد"(1)

 

 

 

 ·  فرد گرایی اخلاقی دورکیم

جامعه‌شناسان اغلب نظرات امیل دورکیم (1917 ـ 1858) را بر مبنای یک فلسفه ضدفردگرا تفسیر کرده‌اند (کوزر،194: 1382). این در حالی است که آثار وی دربردارنده دفاعی شدید از فردگرایی است (گیدنز،137:1381). برای پیگیری بحث فردگرایی مورد نظر دورکیم می‌بایست به چگونگی گذار جوامع از سنتی به مدرن در نظر وی پرداخت.

 

 

 ·  تمایز تحلیلی-قاره ای و باقی قضایا

بخشهایی از مصاحبه ای با هیلری پاتنم که در سال ۱۹۹۱ انجام شده است.

 

 

 

 ·  نقد قرائت عقل عربی از سهروردی

امیل معلوف از محققان مسیحی جهان عرب است که درباره سهروردی به تحقیق و پژوهش پرداخته است.او دو نوشته دارد که هر دو مربوط به تصحیح نوشته‌های سهروردی است. یکی از آنها کتاب اللمحات فی الحقایق است و دیگری رساله مقامات الصوفیه است که تا پیش از تصحیح وی آن را با نام کلمه التصوف می‌شناختند. وی مقدمه نسبتا مبسوطی به کلمه نوشته و معتقد است نام اصلی آن مقامات الصوفیه است.

 

 

 

 ·  دانلود کتاب: Thinking without Words

 

 

 ·  دانلود کتاب: Good Knowledge, Bad Knowledge

 

 

 

 ·  گفت‌وگو با دکتر کریم مجتهدی درباره «نسبت ما و صدرا»

سخن گفتن از نسبت ما با صدرا یا هر متفکر یا امر دیگری که مربوط به قلمرو سنت می‌شود، این هشدار ضمنی را دارد که مبادا به جایگاهی درافتیم که به قول معروف نه از تاک نشان بماند و نه از تاک نشان!

 

 

 

 ·  گزارشی از سومین سمینار فلسفه علم

من همیشه ازاینکه یک دکترای فیزیک را رئیس این گروه کرده اند عصبانی بودم امادکتر گلشنی را که دیدم واقعا ازش خوشم آمد بخصوص اینکه مشی نسبتا پاپری داشت.آن کلاس و ژست مدرن و جنتلمنی که من دوست دارم و نمودش بهشتی است در او نبود(دراین باره همین بس که رفیق قوام است) اما فردی بسیار زحمتکش و کوشاست که این رشته را هم بزحمت در اینجا تاسیس کرده و بعلاوه بسیار با فیزیکدانان زنده در ارتباط است.

 

 

همان‌طور که همگان می‌دانند- اگر هگل برحق باشد- هر کسی فرزند زمان خود است و هر فلسفه‌ای، فهم زمانه خود در مقام اندیشه است. اگر به آنچه فلاسفه به ما گفته‌اند گوش فرا دهیم، چیزی را درباره زمان که در خوبی‌ها و نیز در بدی‌ها بدان تعلق می‌یابیم تجربه می‌کنیم.

 

 

 

چهل و پنجمین شماره از فصلنامه «کتاب نقد» منتشر شد

چهل و پنجمین شماره از فصلنامه انتقادی، فکری، فرهنگی «کتاب نقد» با محوریت معنویت‌گرایی نوپدید به برخی از تفاوت‌های عرفان دینی با معنویت‌گرایی نوپدید در دنیای غرب پرداخته‌است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علم.م 1387/03/08 ساعت 20:37 http://www.asimegi.blogfa.com

درود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد