جمعه ۱۰ خرداد
نظرات و مقالات ارسالی از سوی شما = دلگرمی و پشتیبانی تلاش نوپای ما
دوستتان داریم
قرن بیستم به همان اندازه که عصر فلسفه هاى علمى، منطقى، تحلیلى و زبانى بود، شاهد ظهور فلاسفه بزرگى بوده است که در قالب مکاتب و جریان هاى مختلف فکرى به وجوه دیگرى از اندیشه از قبیل خود انسان و دنیاى پیچیده درونى او پرداختند. هانرى برگسون فیلسوف برجسته فرانسوى از این جمله است که در این نوشتار به موضوع خنده پرداخته است. ادامه
پیش از پرسش درباره اینکه چه نیازی است به نقد چپ، شاید بهتر باشد این سوال را مطرح کنیم که منظور ما از چپ چیست؟ این چپی که شکست خورده و ناکامش می دانیم چگونه چیزی بوده است؟ چپ ایرانی با چپ جهانی چه شباهتی داشته است؟ آیا منظورمان از چپ سوسیالیسم است یا مارکسیسم؟ادامه
طرفداران ماتریالیسم فرهنگی در بریتانیا، شکسپیر را بهعنوان چهره برجستهای انتخاب کردند که آثارش در مواد درسی ادبیات انگلیسی باید خوانده شود تا نشان دهند: همان آثاری که از سوی اومانیسم لیبرال برای «توجیه وضع موجود» استفاده میشود، میتواند با تفسیری اعتراضی و براندازانه در خدمت «نقد وضع موجود» قرار گیرد. نوتاریخیگری اما بیشتر علاقهمند بوده است که با بازخوانی متفاوت آثار شکسپیر، روابط قدرت در دوران رنسانس و بهویژه برخورد و رویارویی میان دنیای اروپایی رنسانس و جهان نوی مستعمرات را برای خواننده امروزی تصویر کند.ادامه
سلسله کلاسهای موسسه معرفت و پژوهش در مکان جدید این موسسه ادامه
تلاش همیشگی؛ صاحبنظران مسلمان در مکاتب فکری مختلف، طی قرنها تلاش کردهاند تا معنای «حکمت» و «فلسفه» را در پرتو قرآن و حدیث، که لفظ «حکمت» در هر دوی آنها آمده، تعریف کنند. اصطلاح «فلسفه» از طریق ترجمههای یونانی قرنهای دوم/هشتم و سوم/نهم به زبان عربی وارد شد. از سویی، در تمدن اسلامی، فلسفه را بدان معنا که در زبان انگلیسی مصطلح است، نه فقط میباید در مکاتب مختلف فلسفهی اسلامی که علاوهی بر آن در ذیل دیگر عناوین، به ویژه مباحث کلام، معرفت، اصول فقه، علوم اوائل نیز جستجو کرد ادامه
«فلسفه تاملی بی پایان در باره انهدام خود بدست ادبیات است» ادامه(قسمت های دیگر این یادداشت را نیز بخوانید)
واژه اگزیستانسیالیسم که در زبان فارسی به « وجود نگری» ، « اصالت وجود» ، « مکتب بازیابی هستی وجود بشر» و « باز نمائی وجود رها شده» ترجمه شده است ، از ریشه لاتینی Existential به معنای «وجود هستی» گرفته شده است.اگزیستانسیالیسم یک بینیش و دکترین فلسفی است که در قرون نوزده و بیست ، در اروپای غربی مطرح گردید و بر اصالت و جود و هستی انسان تاکید کرد. ادامه
کتابها بیشتر به زبان انگلیسی هستند.
چهارمین نشست «نقد و بررسی کتاب روشن» که به کتاب «روانشناسی دین» دیوید وولف اختصاص داشت، عصر پنجشنبه دوم خرداد در انتشارات کتاب روشن برگزار شد و حسن هاشمی مینآباد، مصطفی ملکیان و محمد دهقانی در آن درباره این کتاب و روانشناسی دین سخنرانی کردند ادامه
ویلیام چیتیک مولویشناس، ابنعربیشناس و عرفانپژوه برجسته آمریکایی، سهشنبه ۲۱ خرداد در نشست هفتگی شهرکتاب درباره «جهانشناسی و جانشناسی» سخن میگوید. ادامه
طرفداران ماتریالیسم فرهنگی در بریتانیا، شکسپیر را بهعنوان چهره برجستهای انتخاب کردند که آثارش در مواد درسی ادبیات انگلیسی باید خوانده شود تا نشان دهند: همان آثاری که از سوی اومانیسم لیبرال برای «توجیه وضع موجود» استفاده میشود، میتواند با تفسیری اعتراضی و براندازانه در خدمت «نقد وضع موجود» قرار گیرد. نوتاریخیگری اما بیشتر علاقهمند بوده است که با بازخوانی متفاوت آثار شکسپیر، روابط قدرت در دوران رنسانس و بهویژه برخورد و رویارویی میان دنیای اروپایی رنسانس و جهان نوی مستعمرات را برای خواننده امروزی تصویر کند. ادامه
(نمیدانم کجا باید این نظر را بگذارم : پست هم که ندارید ؟ : در پستی دیگر هم گذاشته ام) :
و سلام :
... وبلاگ خوب-... کارآیی دارید :
-- جایی هم برای تبلیغات - آگهی- خبرهای متفرقه - و از این قبیل بگذارید :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ :
- مسابقه ای برای نقد و نظر َ در موضوعی نیمه فلسفی(شبه فلسفه؟) َ در سایت هم میهن - گذاشته ام :
-- با این عنوان : خلاقیت فهمها : ضرب فهم ها : فهمهای زبانی{ از کجا} میآیند؟ نقد- انکار دستور زبان : ...
---- : و با این آدرس(در وبلاگ خودم نیز توضیحاتی است) : http://forum.hammihan.com/forumdisplay.php?f=67
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۲ :
- دو آگهی شغلی : برای دانشجویان مرتبط با فلسفه-...- زبانشناسی- علوم انسانی- ادبیات و نقد هنرها ... در وبلاگم قرار دارد : ... و ممکن است منتاسب خوانندگان تان باشد .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳ :
- و یک آگهی درباره فروش یک کتاب(فلسفی) : زبان فهم ها :
-- داون لود - دسترسی به متن PDF کتاب نیز کاملا آزاد است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
و تشکر : بهین اربابی : ۱۰-۳-۸۷