جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

دوشنبه ۱۳ خرداد

 دوشنبه ۱۳ خرداد

جام جم فلسفه  هر روز ساعت ۱۰ صبح بروز می شود

  ·   جام جم فلسفه:       اتاق پر از دود (گفتگوی فلسفی)
 این بخش از روز سه شنبه هفته جاری ....
 
 
 دکتر غلامرضا ذکیانی کتابی با عنوان "منطق قدیم از دیدگاه منطق جدید" ترجمه کرده که این اثر    توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده است.
 
 
 
  ·  تو رازی و من ؟ - شب نوشته ای کوتاه از بیژن عبدالکریمی
تورازی. تو رازی و من با این راز آشنایی دیرینه دارم . تو رازی و من اسیر رازم .....
 
 
 
نشست " تفکر و زبان: طرحی مبتنی بر آرای چامسکی" با سخنرانی استیو مک کی از دانشگاه شربروک کانادا در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار می‌شود.
 
 
آیت‌الله جعفر سبحانی در جمع فرهیختگان حوزه علمیه با بیان اینکه سروش آداب گفت و گوی علمی را رعایت نمی‌کند و با پرخاشگری به شخصیت‌های علمی اهانت می‌کند، گفت؛ برای اینکه مبادا عبدالکریم سروش در نامه‌نگاری‌های مجدد کارهای پیشین را تکرار کند از پاسخ دادن مستقیم صرف نظر می‌کنم.
 
 
 
دوآلیسم دکارتی تعدادی از اجزا را شامل می‌شود. ابتدا اینکه اذهان و اجسام مادی جواهری متمایز هستند. ثانیاً به صورت علی بر هم تأثیر می‌گذارند. این تعامل البته از هر دو سو است: پدیده‌های ذهنی علت و معلول پدیده‌های مادی هستند. این دو فرض از سوی پاره‌ای متفکران مورد خدشه واقع شده‌اند...
 
 
 
 
 
 
 
 
  ·  انسان مدرن و نهیلیسم - علی مهجور
گابریل مارسل معتقد است که انسان جدید نیاز مبرم به هستی دارد در حالی­که وزن وجودیِ تجربه انسانی رو به کاستی نهاده و در جهان معاصر آدمی کرامت و قداست هستی را به دست فراموشی سپرده است. او می­گوید صرف انسان­بودن دارای کرامت و قداست است و این به ذات انسانیت بازمی­گردد...(پست های قبلی این وبلاگ را نیز از دست ندهید)
 
 
 
  ·  تکیدن معنا - مهدی صدفی

چند روزی بود که کتاب « چنین گفت ابن عربی » نوشته نصر حامد ابوزید را ورقی می زدم و بعضی از مطالب آن را می خواندم. به نسبت کتبی که به طور کلی در مورد ابن عربی و آرای او، سخن گفته، کتاب جالبی است. از نقاط مثبت این کتاب ساده نویسی و تکیه بر اموری از زندگی شیخ بود که مورد توجه عامه است.

 

 

  ·  آرتور شوپنهائر و ایدآلیسم رمانتیک نیهیلیستی  - شهریار زرشناس

در فلسفه‌ی شوپنهائر، «اراده» حقیقت انسان دانسته می‌شود و «هوش» همیشه نقش تابع و آلتِ دست اراده را بر عهده دارد. در این اندیشه، بشر از طریق «خواستن» است که به معرفت دست می‌یابد. این تعریف «انسان به عنوان اراده‌ی معطوف به خواست زندگی» تعبیری است که اندکی بعد مورد استفاده‌ی نیچه نیز قرار می‌گیرد و نیچه مفهوم «اراده‌ی معطوف به قدرت» را بر پایه‌ی آن قرار می‌دهد.

 
 
 
   ·  ایده هژمونی گرامشی - زهیر مصطفی بلوردی
گرامشی از متفکرانی چون هگل، مارکس و انگلس، لنین، لوکزامبورگ و تروتسکی متاثر است. البته آثار دایره المعارفی مارکس که فراتر از حوزه صرف جامعه شناختی هستند، بیشترین تاثیر را بر او داشته اند؛ از سویی دیگر آثار «بندتو کروچه» متفکر ایتالیایی مورد مطالعه دقیق او بوده است. گرامشی خود می گوید؛ «همان طور که فلسفه هگل مقدمه مارکسیسم در قرن نوزدهم و یکی از پایه های تمدن جدید بوده است، فلسفه کروچه هم مقدمه یی است برای مارکسیسم نو شده و معاصر و مناسب نسل ما.»...
 
 
 
  ·  معنای اصطلاح تجربه باوری- بسیار مختصر
 تجربه‌باوری نوعی شناخت‌شناسی ـ نظریه‌ای در باب منشأ، ماهیت و دامنه دانش ـ است...
 
 
 
موسسه فرهنگی رخداد نو، دومین مجموعه از سری کتاب های رخداد را با عنوان «قانون و خشونت» به چاپ رسانده است. این کتاب مجموعه مقالاتی است از جورجو آگامبن، کارل اشمیت، والتر بنیامین - که سه متن اصلی این کتاب به حساب می آیند- هانا آرنت، اسلاوی ژیژک، ژاک رانسیر، ژاک دریدا، شانتال موفه، گری اولمن و نوربرت الیاس....
 
 
 
  ·  تعریف اصطلاحی برهان - رضا سلیمان حشمت
برهان اصطلاحی است در منطق و فلسفه و یکی از صناعات خمس که .....
 
 
در این مقاله سعى شده است تا معناى «شکاکیت» (2) در معرفت شناسى معاصر تبیین شده و اجزاء و مقومات مفهوم معرفت نیز آشکار شود. شکاکیت منکر امکان معرفت در همه یا برخى از قلمروهاى ممکن است در این مقاله پس از معرفى انواع و اقسام شکاکیت، به عمده ترین ادله شکاکان براى اثبات عدم امکان معرفت اشاره و این ادله مورد نقد و بررسى قرار گرفته اند...
نظرات 1 + ارسال نظر
سید 1388/01/27 ساعت 08:50

سلام
کتب ایزوتسو رو برای دانلود ندارید.
بگذارید ممنون میشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد