جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

شنبه۱۸ خرداد

شنبه۱۸ خرداد


اتاق پر ازدود جام جم فلسفه: سروش و سبحانی
آخرین مقاله ارسالی به اتاق پر از دود: سبحانی - نوید

·  دعوت به همکاری

جام جم فلسفه  به یک  دوست اندیشمند و آشنا با جغرافیای  اندیشه های نیچه برای مدیریت اتاق گفتگوی هفته ی آینده با  محوریت اندیشه های نیچه نیازمند است.  در صورتی که شما  آن دوست عزیز هستید به آدرس  em1387@yahoo.com   میل بزنید. 

 

 
 
 
·  اصالت از دیدگاه گابریل مارسل
مارسل بر این باور است که زندگی اصیل انسانی در قلمرو راز جریان دارد. چنانکه گذشت بازشناسایی راز تنها در مشارکت خودآگاهانه آدمی در زندگی ممکن است. تصدیق واقعیت راز تنها هنگامی میسر است که انسان آزادانه و متواضعانه اعتراف کند که خویشتن او از جهان و سایر انسان­ها جدایی­ناپذیر است...
 
 
 
نیروی خیال یا تخیل یکی از مصادیق بارز تولید اندیشه‌ی نو در ذهن انسان است. تخیل یکی از فعالیت‌های شگفت‌انگیز ذهن آدمی است و باعث می‌شود که ذهن در هیچ لحظه‌ای خالی از اندیشه نباشد. این نیرو به اندازه‌ای قوی است که ذهن انسان را بی‌اختیار به این‌سو و آن‌سو می‌کشاند و مانع تمرکز ذهن می‌شود.
 
نشست " تفکر و زبان: طرحی مبتنی بر آرای چامسکی" با سخنرانی استیو مک کی از دانشگاه شربروک کانادا در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار می‌شود.
 
 
در چند بخش، خلاصه فلسفه زبان ویلیام لایکن را که درآمد بسیار خوبی برای فلسفه زبان است قرار میدهم؛ امیدوارم سودمند باشد. در اینجا فصل های اول تا چهارم را قرار می دهم که می توانید در ادامه مطلب ببینید.
 
 
اگر نظریۀ دلالی معنا کاذب باشد، چه نظریه‌ای درست است؟ هر نظریه‌ای دربارۀ معنا باید واقعیات معنا را تبیین کند: برخی اشیاء فیزیکی معنادارند؛ برخی عبارات ممکن است معنای واحدی داشته باشند؛ یک عبارت ممکن است چند معنا داشته باشد؛ ممکن است معنای یک عبارت در معنای عبارت دیگری گنجانده شده باشد و غیره. ما گرایش داریم که از "معنا" به عنوان یک شیء جزئی سخن بگوییم.
 
 
 
 
·  گلایه - دلنوشتی کوتاه  و فلسفی
همیشه آروزیم این است کاش فقط یک نشانه بود، همین و بس. نشانه‌ای که نتوانی در آن شک کنی. چیزی که بشود تکیه‌گاهت و تو بی‌امان و لاجرعه امنیتی را که نصیبت می‌کند سربکشی.
 
·  بودریار و هزاره- معرفی کتاب
"ژان بودریار" از نام‌آورترین متفکران معاصر است. متفکری که اندیشه‌ها و نوشته‌هایش همیشه جنجال‌برانگیز بوده است. درباره بودریار و از بودریار بسیار نوشته‌اند. کریستوفر هروکس هم در کتابی تحت عنوان "بودریار و هزاره" در باب عقاید او نوشته است.
 
 
·  روبوت و فلسفه! - کاریکاتور فلسفی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد