دوشنبه ۳ تیر - بخش دوم
بسیاری از صاحب نظران معتقدند بخشی از شهرت نظریه وبر پیرامون قشربندی اجتماعی به خاطر تقابلی است که با نظریه قشربندی مارکس پیدا می کند. البته این بدان معنا نیست که نظرات مارکس و وبر در این باب هیچ وجه اشتراکی ندارند بلکه برخی نظریه پردازان وجوه اشتراک عمده یی میان این دو نظریه می بینند. اما واقعیت آن است که جریان مسلط آکادمیک در علوم انسانی در غرب نظریه وبر را ابزار مناسبی برای مقابله با نظریه مارکس که جریان حاکم را در عرصه اجتماع و سیاست و حتی آکادمی به چالش کشیده بود یافت، چرا که به نظر می رسید نظریه وبر می تواند نوعی بدیل خنثی ساز برای نظریه مارکسیستی فراهم کند.
با نگاهی اجمالی به تاریخ فلسفه در زمینه های مختلف، مقولات بسیاری از اندیشه زیستن در طول تاریخ خواهیم یافت.نتایجی در اثر تاثیرات محیط و تجمع مهارت های گوناگون، ساختار ابتدایی تفکر بشر را شکل داد. سپس اندیشه بشر طی قرن ها توانست پدیده ها را به وسیله یک رشته افکار منطقی به هم ربط دهد تا با آغاز پیش بینی نتایج خود به تدوین ساختار ذهن بپردازد. در واقع بنیاد فلسفیدن زندگی انسان، ریشه در این آغاز دارد. تا قبل از جان لاک (فیلسوف انگلیسی قرن هفدهم) ذهن انسان را فطری می دانستند، یعنی اصول فکر بشر در ضمیر انسان ها نهاده شده و آن اصول در تمام عالم یکسان است. لاک با ارائه یک سیستم فلسفی جهت جریان این رودخانه را تغییر داد.
موقعیت ضدلیبرالیسم در فرانسه، پس از پدیداری چپ نو و اتفاقات می1968، بهدلیل همه این اتفاقات، بسیار ناهمگون بود. بهنظر میرسید حکمفرمایی روشنفکرانه ساختارگرایی، که تمام جنبههای زندگی مدرن لیبرال را به پرسش میگرفت، تمام امیدها به رهایی رادیکال از «قدرت» بهواسطه عمل سیاسی را نیز از بین ببرد. اگر «انسان» و «خالق» مرده بود، پس انسان «بهمثابه خالق عملکرد سیاسی خود» نیز دیگر وجود نداشت. بهعلاوه، وقایع می نه تنها باعث تضعیف جمهوری پنجم نشد، بلکه حتی به قدرتگیری آن انجامید. البته مطمئنا وقایع می68 بر درهمشکستن فاصلههای طبقاتی در زندگی روزمره فرانسه تاثیرات بسیاری داشت و به کمترشدن رسمیت در زندگی و مدرنتر شدن آن کمک کردند؛ از این جهت میتوان گفت می68 یک انقلاب فرهنگی واقعی بود.
محمدرضا نیکفر، متفکر و نویسنده ایرانی مقیم اروپاست که نه از دور که بهواقع و دقیقا از کنار ما، دستی بر آتش مجادلات و مباحثات نظریِ اجتماعی و سیاسی ایران داشته است و دارد. نیکفر بهرغم دوری از فضای عینی مسائل ایران، هرگز در اندیشیدن، مقولهبندی و بهقلمآوردن این مسائل، برخلاف بسیاری چهرههای دیگر، غریبه و ناشناختنی ننموده است، هربار خواندن مقالات و حرفهایاش برای مخاطبان داخلی، برانگیزاننده و برای نظریهپردازان دیگر محل توجه و تامل جدی بوده است. از قضا، واکنشاش به مناظره قلمی سروش و آیتاللهسبحانی، به مجموعه تازهای از واکنشها دامن زد، از جمله، سخنرانی مراد فرهادپور در دانشگاه تهران .
توماسهابز یک انسانگرای دانش آموخته بود. وی در دوران جوانی زبانهای یونانی و لاتین را فرا گرفت. در دوران دانشجویی در دانشگاه آکسفورد با متون فلسفی ارسطو آشنایی عمیق یافت و کاربرد فلسفه در سیاست شناسی را از نزدیک تجربه کرد. او چند اثر از متون فلسفی دوران باستان و از جمله اشعار هومر را به انگلیسی ترجمه کرد.
" تاریخ فلسفه اخلاق" اثر جان رولز مجموعهای است از سخنرانیهای او در دانشگاه هاروارد طی سالهای 1341 و 1370خورشیدی. در این اثر میتوان به خوبی دریافت که رولز رابطهای درونی میان سیاست و اخلاق میبیند: این رابطه، رابطهای است بین یک دریافت ذهنی از حقوق فردی از یک سو و امر هنجارهای اخلاقی جامعه از سوی دیگر. به عبارت دیگر رابطه بین سیاست و اخلاق به این گونه فرمالیزه میشود : حقوق فردی به عنوان واقعیتی درونی (که امکانات درونی زندگی افراد را تعیین میکند) و اخلاق جامعه به عنوان واقعیتی خارج از فرد که به صورت نهادها یا بنگاههای اخلاقی و اجتماعی موجودیت دارند.
یوسف شاقول با بیان اینکه فرهنگ در ارتباط با جامعه بشری معنا مییابد، فلسفه را از ارکان مهم جامعه بشری دانست. عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در گفتوگو با ایسنا، با دوسویه خواندن رابطه فلسفه و فرهنگ، گفت: اگر فرهنگ را سنت جاری معنوی یک جامعه فرض کنیم، بر مبنای آن، هر اقدامی که مردم برای رفع نیازهای معنوی خویش انجام میدهند، جزیی از مقوله فرهنگ خواهد بود. فرهنگ با بشریت معنا مییابد. به عبارتی به وسیله انسانی ایجاد میشود که علم و اراده و آرمان داشته باشد.
دوشنبه ۳ تیر- بخش اول
· متن کامل شماره جدید اطلاعات حکمت و معرفت - ویژه نامه محیط زیست
· "ذهن دیگری" به مثابه موضوعی فلسفی
دوآلیسم ، یا در هر صورت دوآلیسم دکارتی، آشکارا به دو شقه شدن پژوهش در مورد عاملهای هوشمند ره میسپارد. میتوانیم پژوهش مربوط به زیستشناسی و فیزیولوژی چنین عاملهایی را انجام دهیم اما با انجام چنین کاری اذهان آنها را از قلم انداختهایم. یا اینکه اذهان آنها را مورد پژوهش قرار میدهیم اما ترکیب مادیشان را از قلم میاندازیم.
· مفهوم زمان از دیدگاههای فلسفه وجودی و فیزیک و ریاضیات مقایسه میشود
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نشست "مفهوم زمان از دیدگاه فلسفه وجودی و فیزیک و ریاضیات" را با سخنرانی بیژن کریمی عضو انجمن بینالمللی مطالعه زمان برگزار میکند.
· نشست "مـعنا در تــاریــخ" برگزار میشود
نشست "مـعــنــا در تــاریــخ" با حضور دکتر حسین کمالی پنجشنبه ششم تیرماه در مؤسسه معرفت و پژوهش برگزار میشود.
· آیا ابن عربی یک فیلسوف یا متفکر است؟!
نکته ای که در عرفان ابن عربی بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از ابن عربی پژوهان معاصر بدان توجه ندارند، بکار بردن کلماتی همچون فلسفه ابن عربی و یا تفکر ابن عربی است. این دوستان بخاطر خوی گرفتن با فکر و فلسفه، همچنین به تبع آن فلاسفه و متفکران، دیگر دقتی در بکار بردن کلمات ندارند. با توجه به اینکه هر کلمه ای _ مخصوصا در عرفان و فلسفه که تکیه بر کلمات بسیار مهم می باشد_ نقش تعیین کننده ای در معنا دارد، این مقاله سعی کرده به چند پرسش بنیادین جواب دهد. آیا ابن عربی یک فیلسوف است ؟ نقش تفکر در عرفان ابن عربی چیست؟ آیا با توجه به اینکه او در عرفان نظری دست دارد، می توان مسامحتا عرفان نظری را عرفان عقلی خواند؟
· دانشنامة اساطیر یونان و روم
فرهنگ کنونی ، کاملترین دایرهالمعارف دربارة اسطورههای یونان و روم است که تا کنون به زبان فارسی منتشر شده است . ارزش و اهمیت کتاب حاضر نه تنها در تعداد بیشمار مدخلهای آن ،بلکه در شرح بسیار گسترده و دقیقی است که برای هر مدخل ذکر شده و از این حیث میتوان آن را بیگمان یکی از کاملترین فرهنگهای مربوط به اسطورههای یونان و روم به شمار آورد
·
دانلود کتاب: Language, Truth and Logic
· دانلود کتاب: The Quantum Revolution
· سایتی برای ابن عربی در قرن ۲۱ یعنی قرن ابن عربی - ارسالی توسط مخاطبان جام جم فلسفه
تلاش غبطه برانگیز شما شایسته آفرین ماست. همتتان دست ناخورده و ایمانتان بی خدشه باد!