سه شنبه ۲۴ اردیبهشت

سه شنبه ۲۴ اردیبهشت



نگاهی به پاسخ دوّم سروش به سبحانی

یکم. بخش اوّل نوشتار سروش به گله از سکوت سبحانی در مورد عمل اصحاب قدرت و پیروانشان اختصاص دارد که حاوی دو نکته است. یکی اینکه ضمن اعلام موافقت خود با وی و ابراز انزجار از تمام کسانی که دهانها را بسته می‌خواهند و به نام اسلام در این سه دهه چه اعمالی که مرتکب نشدند، اضافه می‌کنم....

 چگونه پایان نامه بنویسیم؟ - بخش اول: تمهیدات

 انتخاب موضوع از آن مسائلی است که برای بعضی ها پیش از ورود به دوره فوق لیسانس حل شده است و برای بسیاری هم مدت زمان زیادی از این دوره را به خود اختصاص می دهد و انرژی زیادی از آنها تلف میکند. به ویژه از این شاخه به آن شاخه پریدن در انتخاب موضوع و عوض کردن چندین و چند باره ی موضوع رساله اتفاقی است که زیاد تکرار میشود

لودویک ویتگنشتاین

مختصری از زندگی وی-بخش دوم

 

تأملاتی در طریق تفکر شیخ اشراق سهروردی

نقد قرائت عقل عربی از سهروردی(1)

در این نوشته و چند نوشته شبیه به آن، کارنامه سهروردی‌پژوهی محققان عرب‌زبان بررسی می‌گردد که این نوشته به مثابه مقدمه آنها محسوب می‌شود....

 

اگزیستانسیالیسم، سارتر، و اندکی چیزهای دیگر...

اگزیستانسیالیسم از مکاتب مشهور فلسفی غرب بوده که در تاریخی  به قدمت دو قرن ریشه دوانده و سال‌ها به‌عنوان یکی از تأمل‌برانگیزترین نحله‌های فکری، مورد توجه اندیشمندان بوده است....

 

جمع سنت و مدرنیته

دکتر ان‌شاء‌الله رحمتی در نشست دینداری در دنیای معاصر که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد، برضرورت جمع میان سنت و مدرنیته تاکید کرد.

 

برای بهتر فهمیدن فلسفه باید تاریخ فلسفه را بدانیم

نشست بررسی «سیری در تاریخ فلسفه کاپلستون» با حضور دکتر کامران فانی و بهاءالدین خرمشاهی در سرای اهل قلم بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

 

 The End of Philosophy  

دانلود کتاب

 

نگاه ما به فلسفه فرهنگی نیست 

مسعود امید با انتقاد از نداشتن نگاهی فرهنگی به فلسفه، معتقد است: ما فلسفه را با سیاست، اقتصاد و معیشت پیوند داده‌ایم و به همین دلیل، ترجمه‌ی فلسفی، مترجم فلسفی و فیلسوف را تضعیف کرده‌ایم.

 

معنویت زاییده حقیقت و عامل کمال انسان است 

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم انسان معاصر به این مهم دست یافت که علم نمی تواند دنیای او را آباد و پاسخگوی همه نیازهای او باشد. بنابراین در کنار علم، معنویت هم باید وجود داشته باشد.