یکشنبه ۱۹ خرداد

                                                                 یکشنبه ۱۹ خرداد


اتاق پر ازدود جام جم فلسفه: سروش و سبحانی

·  دعوت به همکاری

جام جم فلسفه  به یک  دوست اندیشمند و آشنا با جغرافیای  اندیشه های نیچه برای مدیریت اتاق گفتگوی هفته ی آینده با  محوریت اندیشه های نیچه نیازمند است.  در صورتی که شما  آن دوست عزیز هستید به آدرس  em1387@yahoo.com   میل بزنید. 

 

 

·  فی حقیقه العشق

خوشمان بیاید یا خوشمان نیاید، دوست داشته باشیم بشنویم یا دوست نداشته باشیم، باور بکنیم یا نکنیم، حقیقت این است که عشق( دست‌کم در شکل کنونی آن) دال بر رابطه ای سراسر مذکر است. رابطه ای نامتقارن و نامتوازن میان یک زن و یک مرد. به گمانم مشخص است که از کدام عشق [...]

 

 

 

·  قدرت و نقد قدرت

در نظام تفکّر قدیم ملهم از فلسفه‌ی یونان به اینکه چه کسی باید بر مردم حکومت کند، می‌اندیشیدند  و در دوران جدید به اینکه چگونه قدرت که برخی آنرا شرّ مطلق نامیده‌اند، کنترل شود و مردم بتوانند بر آن نظارت و در صورت لزوم حکمران موقّت خود را بدون توسّل به خشونت عوض کنند.

 

 

 

·  منطق کاربردی / درس سوم 

هنگامی که به اطراف خود می‌نگریم، با پدیده‌های گوناگونی مواجه می‌شویم: آسمان، درخت، انسان، و... این پدپده‌ها بر روی ذهن انسان تأثیر می‌گذارند و صورت‌هایی از آنها در ذهن ایجاد می‌شود. صورت‌های ذهنی، همان علم ما به این پدیده‌هاست. در مرحله‌ی بعد انسان برای اشاره به این صورت‌های ذهنی و یا برای اشاره به وجود خارجی آنها از الفاظ و کلمات استفاده می‌کند و به این طریق، اولا به تفکر می‌پردازد؛ ثانیا حاصل تفکر خود را به دیگران منتقل می‌سازد....

 

·  تبدیل خشونت به بحثی فلسفی؛ نگاهی به زندگی هانا آرنت

هانا آرنت در سال 1941 به امریکا کوچ کرد و خیلی زود به عنوان یکی از اعضای حلقه روشنفکران زنده نیویورک شناخته شد. تا زمان مرگش، در سال 1975، موقعیتهای آکادمیک بسیاری را در دانشگاههای مختلف امریکا به دست آورد و به واسطه دو اثر مهمش در درون و بیرون جامعه آکادمیک به‌خوبی شناخته شد.

 

 

·  نیچه ؛ حقیقت ، هنر و زندگی

آنچه زندگی را ممکن و قابل تحمل می سازد نگاه زیباشناسانه به جهان است. اگر جهان را از منظر زیباشناسی بنگریم، زیباست و قابل زیستن و زندگی با همه رنجها و مشقت هایش تنها در این صورت قابل تحمل خواهد بود.نیچه نه زبون اندیش است که مبلغ چسبیدن به زندگی حیوانی و نباتی یا گله وار باشد، بلکه از تعالی و فزونی زندگی دفاع می کند و ارزش آن را نیز به همین تعالی و تصاعد آن می داند و نه در مخالفت با عقل جانب احساسات را می گیرد و می خواهد که زندگی تابع احساسات باشد


 

·  نیچه - عشق

نیچه نتیجه عشق به یک نفر را به زیان دیگران می داند و نتیجه می گیرد که عشق به خدا هم چون عشق به یک نفر است به زیان دیگران تمام می شود. وی همچنین می گوید که آنچه آدمی را والا می کند مدت احساس های والا در اوست نه شدت آن احساس ها. او می گوید که کسی که جنگجوست باید همواره در حال جنگ باشد چون زمان صلح با خودش درگیر خواهد شد!

 

·  ذهن معنا و واقعیت  - گفتگو با هیلری پاتنم

 

هیلرى پاتنم (متولد ۱۹۲۶) از مشهورترین فلاسفه تحلیلى معاصر است. آراى او از دهه ۱۹۶۰ تاکنون تأثیرات زیادى بر جریانهاى فکرى معاصر در فلسفه ذهن، معناشناسى، فلسفه علم و اخیراً فلسفه اخلاق داشته است. متن زیر ترجمه بخشى از مصاحبه اى است که در سال ۱۹۹۱ با وى انجام شده است.

 

 

 

 

·  حرف‌هایی درباره رویارویی فکر با واقعیت موجود


در واپسین سال‌های حکومت سوسیالیستی در دهه 1980 در لهستان، لطیفه عجیب و پرمعنایی درباره ژنرال وویچک ویتولد یاروزلسکی بر سر زبان‌ها افتاد. یاروزلسکی از 1981 تا 1985 نخست‌وزیر، از 1985 تا 1989 رئیس شورای حکومتی و از 1989 تا 1990 (یعنی فروپاشی دولت سوسیالیستی و روی کارآمدن رهبر جنبش «سولیدارنوش» [=«همبستگی»] لخ والسا) رئیس‌جمهور لهستان بود.

 

 

 

·  پاداش ایمان

استاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از پذیرش و حتی به استقبال تناقضات رفتن «کی‌یرکگور» گفت: وی ایمان را بی‌نیاز از عقل می‌داند.

 

 

 

·  فیلسوفان و سبک نوشـتاری - برایان مگی

 

برایان مگی این پرسش را مورد بررسی قرار می دهد که آیا سبک نوشتاری در فلسفه اهمیت دارد؟ اگرچه تنی چند از فیلســوفان بزرگ نویسندگان ضعیــفی بودند، اما پیچیدگی متن نباید هرگز با فکری عمیــق و نکته یی حکیمانه برابر دانسته شود. لیکن حرفه یی کردن فلسفه و نیاز برای تاثیر گذاشتن بر دیگران روشن می کند که چرا بسیاری از فیلســـــوفان اکنون نـثـــرهای غیرقابل فهم می نویسند.

 

 

·  «جاویدان خرد» منتشر می شود

پس از 27 سال مجله «جاویدان خرد» از سوی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با مدیرمسوولی دکتر غلامرضا اعوانی منتشر می شود.

 

  

 

·  حکمت عملی منتشر می شود

دکتر محسن جوادی کتابی با عنوان «حکمت عملی» توسط انتشارات سمت منتشر می کند.

 

 

·  یک (یا چند) دستور «کار» سیاسی برای هومو آکادمیکوس! ‏

درست مخالف با این شعار و اسطوره‌ی راست گرایانه که « هر کس، هر چیز و هر جزئی »، جای خود را در  نظم موجود دارد، سیاست رادیکال همواره به « کس، چیز و جزئی » گره خورده است که اگرچه در نظم موجودِ کلیْ درونماندگار است، با این وجود « جای درستی » در آن ندارد. چهره‌ی مطرودین، اقلیت ها، بی صدایان  و موقعیت زاغه ها، حاشیه ها و حومه ها، سیما و مکان هندسی نقطه‌ی آغاز هر سیاست رادیکالی است.

 

 

 

·  گفتوگو با کوانتین اسمیت، استاد فلسفه دانشگاه میشیگان

کوانتین اسمیت فیلسوف مطرح علم و استاد فلسفه دانشگاه میشیگان که در سال‌های اخیر فعالیت‌های فلسفی‌اش را کم کرده و به دنیای نقاشی و شعر روی آورده است به دلیل این چرخش مورد سوال قرار می‌گیرد.

 

 

·  از افلاطون تا میل

کتاب «از افلاطون تا جان استوارت میل؛ پنج گفتار در باب نظریه حکومت» تألیف صادق زیبا‌کلام از سوی انتشارات روزنه منتشر می‌شود