پنجشنبه ۲۳ خرداد

پنجشنبه ۲۳ خرداد


اتاق پر ازدود جام جم فلسفه: سروش و سبحانی


 ·  دعوت به همکاری

جام جم فلسفه  به یک  دوست اندیشمند و آشنا با جغرافیای  اندیشه های نیچه برای مدیریت اتاق گفتگوی هفته ی آینده با  محوریت اندیشه های نیچه نیازمند است.  در صورتی که شما  آن دوست عزیز هستید به آدرس  em1387@yahoo.com   میل بزنید.

 

 

"خود" به عنوان یک موضوع فلسفی

ما به هویت فردی، نام خود را اطلاق می‌کنیم. اما این خود چیست و واجد چه خصلتها و ویژگیهایی است. نسبت این خود با بدن و فکر چیست؟ این پرسش و دهها پرسش دیگر در باب این مفهوم مهم فلسفی مطرح است....

 

 

عباس میلانی، ‌مدرنیسم و پست‌مدرنیسم

مهم‌ترین تفاوت نوتاریخی‌گری با پست‌مدرنیسم، به‌نظر من، در عقب‌نشینی‌ اولی حتی از حوزه مقاومت‌های موضعی و پراکنده‌ای است که پست‌مدرنیست‌ها به آن معتقد هستند. نو‌تاریخی‌گری با اقتباس مفهوم قدرت از فوکو و پذیرش خصلت «سراسربین» قدرت، عملا با مشکل توضیح عامل و فاعلیت فردی یا جمعی مواجه است.....

 

 

تأملی در زیبایی‌شناسی ژاک دریدا(2)

در میان طبیعت و آزادی / یک ابژه زیبا خطوط بیرونی مشخص و واضح دارد. حال آنکه امر والا بی‌شکل است. بر همین اساس، دریدا این‌طور نتیجه می‌گیرد: «به نظر می‌رسد که امر والا دارای ارائه نیست». اما همان‌طور که منتقد مارک چیتام(1) ذکر می‌کند، این «به نظر رسیدن» گفتن‌های دریدا این احتمال را ایجاد می‌کند که امر والا هم حد و حدود دارد، به‌طوری که تصورات رمانتیک امر والا به عنوان چیزی کلاً دیگرگونه یا فرای امور عادی درهم می‌ریزد....

 

 

فلسفه اسلامی صرفاً متافیزیک نیست

دکتر مسعود امید معتقد است که باید دایره فلسفه اسلامی را گسترده‌تر کرد و تمام اندیشمندانی را که در تمدن اسلامی وجود داشته‌اند بررسی کرد، چراکه فلسفه اسلامی فقط متافیزیک نیست.

 

 

نیچه را بهتر بشناسیم – بخش اول

از نیمه دوم قرن بیستم همزمان با اوج گرفتن پست مدرنیته و اندیشه های انتقادی درباره خود مدرنیته کتب پیرامون بررسی اندیشه های نیچه بطرز شگفتی زیاد شده و نیچه به مبتذل ترین سطوح فرهنگی و غیرفلسفی راه یافت تاآنجا که هر ابلهی با استفاده شعاری از یکی دو جمله نیچه را مقتدای خود ساخت و همانگونه که خودش در اول یکی از کتبش پیش بینی نموده با تاخیری طولانی شهرت یافت….

 

 

مباحث نظری نقد و ادبیات و "جستارهایی در زیبایی ‌شناسی"

"جستارهایی در زیبایی ‌شناسی" نام کتابی است مشتمل بر مقالاتی در حوزه زیبایی شناسی،‌ هرمونتیک و ساختارشناسی که توسط نشر اختران منتشر شده است. این کتاب شامل 13 مقاله در مباحث مختلف است که مشیت‌ علایی آنها را ترجمه کرده است.

 

تاریخیت

یکی از اصطلاحات اساسی در طرح فلسفی‌ای که مارتین هایدگر در اثر برجسته‌اش «هستی و زمان» (1927) پی ریخت....

 

 

کاویدن روان آمریکا

بشر طی دو هزاره گذشته، راه بسیار پرپیچ‌و‌خمی را پشت سر گذاشت تا به‌همت متفکران اجتماعی و مبارزان راه عدالت و آزادی، توده‌های مردم بسیج شده و به مقابله با نظام‌های بی‌قانون و استبدادی بپردازند. نتیجه همه این مجاهدت‌ها شکل‌گیری نوع خاصی از دموکراسی در جهان غرب بود. مفهوم دموکراسی که قدمت آن به نوشته‌های افلاطون بازمی‌گردد طی قرون متمادی، گهگاه در جوامع مختلف درخششی می‌گرفت و سپس به خاموشی می‌گرایید. نخستین...

 

 

  فلسفه اسلامی را با تحلیل‌ها و برداشت‌های جدید بشناسیم

کتاب «هستی و چیستی در مکتب صدرایی» تألیف غلامرضا فیاضی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد، این کتاب  با عنوان «تأملی نو در اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و تفاسیر و ادلّه و نتایج آن» به تفسیرهای مختلف اصالت وجود و بررسی ادلّه آن به ویژه با تأکید بر دیدگاه‌های ملاصدرا پرداخته‌است....

 

 

مهلت تحویل مدارک برای آزمون دکترای مطالعات علم تمدید شد

آزمون دوره دکترای مطالعات علم (با تأکید ویژه بر فلسفۀ علم) در تاریخ 21 تیر ماه 1387 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. در این راستا آخرین مهلت تحویل مدارک تا تاریخ دوشنبه 10 تیر 1387 تمدید شده است....

 

رویدادی منحصربه‌فرد

اگرچه هایدگر متقدم سرسختانه می‌کوشید تا خود را از نگاه به فیلسوف به مثابه تماشاگر زمان و ابدیت و از آرزوی دیدن جهان «به مثابه کلی محدود» از افقی برتر رها سازد، هایدگر متاخر دوباره در دام همین اندیشه لغزید.

 

 

سیدحسین نصر پس از 27 سال با جاویدان خرد به ایران می‌آید

پس از ۲۷ سال مجله "جاویدان خرد" از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با مدیرمسئولی دکتر غلامرضا اعوانی منتشر می‌شود. سردبیری بخش انگلیسی این نشریه بر عهده دکتر سیدحسین نصر است....

 

 

بررسی «جهان‌شناسی و جان‌شناسی» ویلیام چیتیک

این نشست بررسی روز سه‌شنبه،21خرداد در شهر کتاب برگزار شد./ کیوانی: چیتیک کتاب «جهان‌شناسی و جان‌شناسی» را کاملا در باب توحیدی نوشته و به شیوه‌های تفکر علمی و تجددگرایی اشاره کرده است. او از معدود افرادی است که موافق سنت فکری عقلی گذشته است و در فصلی، آرا‌ی توحیدگرایانه‌ی سیدحسین نصر را بررسی کرده است. چیتیک درباره‌ی تقلید و تحقیق نیز در این اثر سخن می‌گوید و اشاره دارد که ما کم‌تر به معنی لغوی تحقیق عنایت داریم. تحقیق یعنی رسیدن به حق، از طرفی می‌دانیم حق یکی از اسامی پروردگارهم است. با عنایت به این امر، دیدگاه توحیدگرایانه، بهتر درک می‌شود؛ پس تحقیق واقعی، به حق یا حقیقت که یکی است، ختم می‌شود.....

 

 

ویلیام چیتیک به عمق مطالب دست یافته است

نشست «قلب فلسفه اسلامی، جستجوی معرفت نفس و آموزه های بابا افضل کاشانی» با حضور دکتر ویلیام چیتیک صبح امروز در موسسه پزوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد، چیتیک در این نشست درباره دو کتاب «جان شناسی و جهان شناسی» و کتابی از «آموزه‌های بابا افضل کاشانی» که هنوز به فارسی ترجمه نشده‌اند به سخنرانی پرداخت....

 

 

حق‌ستیزی- نتیجه‌گرایی

نتیجه‌گرایی یعنی اینکه نتیجه را ابتدا از راهی جز استدلال مفروض بگیریم و سپس تلاش کنیم که برای آن مقدّمات جور کنیم. این کار گاهی انسان را به زدن حرفهایی وادار می‌کند که از او انتظار نمی‌رود. همین چند روز پیش از خودم پرسیدم که چطور کسی مثل شبستری متوجّه نیست که دارد چه می‌گوید؟....