چهارشنبه ۵ تیر |
چهارشنبه ۵ تیر بابت اختلال پیش آمد کرده عذر خواهی می کنیم(دوستتان داریم) در ادامه سلسله نشستهای پنجشنبههای موسسه معرفت و پژوهش این هفته حسین کمالی در این موسسه سخنرانی خواهد کرد. پنجشنبه 6 تیر 1387 نشستی با عنوان «معنا در تاریخ» از ساعت 11 در محل موسسه معرفت و پژوهش واقع در تهران، میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید سرپرست شمالی، کوچه تبریز، پلاک23، طبقه سوم برگزار میشود و طی آن حسین کمالی مطالب خود را درباره این موضوع ارائه میکند.
· مصطفی ملکیان: "تأثیر گناه بر معرفت" کتابی دقیق و به دور از حشویات است در نشست عمومی نقد کتاب "تأثیر گناه بر معرفت؛ با تکیه بر آرای آگوستین" که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در سالن همایشهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید، علاوه بر مؤلف (دکتر زهرا پورسینا)، حجتالاسلام دکتر محمد تقی سبحانی و دکتر محسن جوادی به عنوان ناقد و استاد مصطفی ملکیان به عنوان ناظر اثر حضور داشتند.
· درباره مفهوم مزخرف "ابرمرد" در فلسفه نیچه!!! معمولا کمترین بحثی که از اساتید فلسفه آکادمی ها و روشنفکران این حوزه درباره نیچه میشنویم "ابرمرد" یا بقول آشوری "ابر انسان" است و با عباراتی کوتاه و مختصر میخواهند ماست مالی کنند و ما را به دیگر مولفه های تفکر نیچه رهنون نمایند غافل از اینکه این مفهوم در پایان فلسفه او و انتظار برای سپیده دم آمده و اگر اراده معطوف به قدرت را معیار اصلی فلسفه نیچه بدانیم اتفاقا بعنوان آخرین مرحله و تکامل و نجات از این وضعیت هولماک ابرمرد طرح میشود و باید بیشتر توضیح داده شده و بررسی شود
· وجود ذهنى از دیدگاه حکماى اسلامى - مصطفی محقق داماد در این مقاله به سیر تاریخى این نظریه در فلسفه اسلامى اشاره و سپس دلایل اثباتى ان مطرح مى گردد و بنحو اجمال تفاوت این نظریه با نظریه «فنومنولوژیستها» در فلسفه معاصر پرداخته مى شود. مسئله وجود ذهنى از مسائلى است که در فلسفه یونان باستان و حتى در دوره هاى اولیه فلسفه اسلامى بصورت یک مسئله مستقل و جامع الاطراف مطرح نبوده و بعدها در دامان فلسفه اسلامى رشد و نمو کرده است فلاسفه اروپا بنحو دیگرى وارد بحث شده اند، بیشترین محور بحث آنان در مورد واقع نمایى و بتعبیر دیگر ارزش معلومات است و همانطور که مى دانیم بعضى به نفى ارزش واقع نمایى علم یعنى نوعى ایده آلیسم رسیده اند.
· فلسفه نقش مهمی در عقلی کردن معرفت دینی ایفا میکند متفکر مصری با اشاره به اینکه ما هزار سال است که در سایه دین زندگی میکنیم و حاصل آن این است که امروز به حفظ دین همت گماشتهایم، گفت: دین بر اساس عقل و اندیشه جایگاه مییابد و از این رو فلسفه میتواند نقش مهمی در عقلی کردن معرفت دینی ایفا کند.
· دغدغه ما تدوین بدون تعصب تاریخ فلسفه است رییس بنیاد حکمت اسلامی گفت: دغدغه این بنیاد، تدوین جامع و بدور از هرگونه تعصب تاریخ فلسفه و تفکر و مشخص کردن سهم واقعی هر ملت و قومی در آن است.
· فوتبال و فلسفه - المر هنکیس در زندگی روزمره ما عقل واحساسات به هم آمیخته اند. فوتبال (همچون بعضی بازی های دیگر) این دو قلمرو را از یکدیگر جدا می کند و در برابر هم قرار می دهد. به هنگام یک مسابقه ورزشی تمامی احساسات، عواطف و غریزه ها به سمت تماشاچیان پرتاب می شوند. آنها خشمگین می شوند و عشق می ورزند، بالا و پایین می پرند و منفجر می شوند و سرانجام (اگر تیم آنها برنده شود) به یک تخلیه هیجانی می رسند و (چنانچه تیم محبوب آنها بازی را واگذارد) به قعر جهنم سرنگون می شوند. در عین حال آنها آزادی آپولینی و معنویت افلاطونی آن بازی را که در زمین روبرویشان در حال انجام است نظاره، درک و تجربه می کنند.
فایدهگرایی اساساً در سده هجدهم در انگلستان و به وسیله جری بنتام به وجود آمد هرچند که پاره ای دیگر از متفکران نیز در حادث شدن و بسط آن بسی نقش داشتند. بنتام در زمانه تغییرات اجتماعی و علمی مهم سده هجدهم متولد شد. زمانهای که علم رواج فراوان داشت و از سویی دیگر توجهات به دموکراسی به صورت روزافزونی افزایش مییافت.
· نشست "تاریخ فلسفه" برگزار شد سومین نشست علمی ـ تخصصی «تاریخ فلسفه» بابتکار بنیاد حکمت اسلامی صدرا و با حضور اعضای برگزیده هیئت علمی چهارگروه مرکز «تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه» بنیاد برگزار شد.
از فارابی رسالههایی به جای مانده که در آنها به مباحث حکمی درباب هنر پرداخته شده است . این رسالات مختصر غالبا به فارسی ترجمه نشده است .یکی از رسالات منسوب به فارابی فی التناسب و التالیف نام دارد .که ترجمه آن را به مرور خواهم آورد. |