شنبه ۸ تیر

                                              شنبه ۸ تیر -بخش دوم



·   آیا علم در برابرجامعه متعهد است   ایمره لاکاتوش ‎/ ترجمه رضا مثمر 
 

نوشته حاضر متنى است که لاکاتوش در سال ۱۹۷۰ در انجمن بریتانیایى تعهد اجتماعى علم ایراد کرده است و در اصل پاسخ وى است به سخنرانى دیگر. پاره هاى اندکى از متن را که صرفاً به اوضاع سیاسى آن دهه بریتانیا اشاره داشته است و نبودش غبارى بر چهره متن نمى نشاند حذف کرده ایم. تنها یک نکته دیگر و آن که خواننده نمونه هاى لاکاتوش را چیزى بیش از نمونه تلقى نکند و بر آنها چندان درنگ نکند که از مراد نویسنده باز ماند. نه خود لاکاتوش به قول ویراستاران نوشته هایش سر آن داشته است که این متن را چاپ کند، متن پس از مرگ وى در زمره مجموعه آثارش منتشر شده است، و نه از این متن تحلیل دقیق و موشکافانه پراگماتیسم و رمانتیسیسم یا حتى تاریخ فلسفه را در نظر داشته است. عنوان سخنرانى به روشنى نقشه آن راهى است که خواننده باید بپیماید.

 

 

·   رنج بنیامین-  تقریری کوتاه ازسیاوش جمادى
والتر بنیامین، ماتریالیسم دیالکتیک را متأثر از «گرشوم شولم»، «فرانتس کافکا» و برخى از مفسران تورات در پرپومسیانیسم یا معادگرایى زمینى مى بیند.مسئله او، زمان، بازگشت ناپذیرى و مظالم فراموش شده اى بود که بر صفحه تاریخ جمع شده اند.
 
 
 
 
·   گزارشی کوتاه از نشست تاریخ فلسفه
سومین نشست تخصصی «تاریخ فلسفه» به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار شد. به دنبال سمینار محققین و هم‌اندیشی‌ها، سومین نشست علمی‌ـ تخصصی «تاریخ فلسفه» به ابتکار بنیاد حکمت اسلامی صدرا و با حضور اعضای برگزیده هیات علمی چهار گروه مرکز «تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه» بنیاد برگزار شد. در این نشست، حدود یکصد نفر از استادان مطرح گروه‌های فلسفه، باستان‌شناسی، تاریخ و زبان‌شناسی برخی دانشگاه‌های تهران و نیز حوزه علمیه و دانشگاه‌های قم و همچنین چند‌تن از دانشمندان و محققان غیر‌ایرانی شرکت داشتند.
 
 
 

شنبه ۸ تیر -بخش اول



 
هر آنچه از بهمن به این سو در این باره نوشته و منتشر شده را یکجا ببینید.

 

 


·  "هرمنوتیک و نواندیشی دینی" منتشر شد

کتاب "هرمنوتیک و نواندیشی دینی" تألیف جهانگیر مسعودی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

 

 

 

·  درباره ی زبان - نوشته  هنری م - هونیگس والد/ ترجمه:کورش صفوی

 
 
 
·  سه فیلسوف اذربایجان- هانری کربن - درباب سهروردی - ودود تبریزی-رجب علی تبریزی
 این مقاله به صورت سخنرانی در آبان ماه 1355 در دانشگاه آذرابادگان ایراد و سپس متن آن در نشریه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آذرابادگان، سال 29، شماره مسلسل 122 (تابستان 1356) چاپ شده است.
 
 
 
·  کارکرد زبانی و تصویری سوررئالیسم -  اندیشه هنر-سیاوش روشن دل
نقاشی سوررئالیستی هیچ‌گاه به پای شعر و ادبیات آن نرسیده، همین‌طور فیلم‌های آن. زبان به دلیل آزاد گذاردن شنونده-خواننده در تجسم موضوع بسیار موفق‌تر از تصویر است. تصویری که ناگزیر حضور عینی خود را با قدرتی که نمی‌توان از سیطره‌ی آن رها شد بر ذهن تحمیل می‌کند. این گل، این پرنده‌، این چهره وقتی تصویر شد و دیده شد، در ذهن حک شده و نمی‌توان آن را از حافظه پاک کرد. اما گل و پرنده در شعر برای هر خواننده-شنونده تصویری متفاوت و با کمالی غیرقابل وصف ایجاد می‌کند.
 
 
 
 همان طور که کانت فلسفه را از هستی شناسی به سوی معرفت شناسی برد، هرمنوتیک نیز آن را از شناخت متعلقات فهم به سوی شناخت خود فهم سوق داد. بی گمان تشابهی که دیلتای میان کانت و شلایرماخر برقرار کرده، برقرار است.
 
 
 
 
 
 

·  فلسفة تاریخ، روش‏شناسی و تاریخ‏نگاری(فرهاد محرابی)

آثاری که در زبان فارسی‏ خلاء تئوریک در زمینة ارتباط مابین تاریخ، علوم اجتماعی و فلسفه را پر کنند، بسیار اندک است و تا آنجایی که نگارنده اطلاع دارد تنها کتابی که جدیدترین مباحث حوزة تاریخ نگاری و روش‏شناسی‏ این حوزه را با رویکردی چند رشته‏ای مطرح می‏کند، کتاب حاضر است. کتابی که در نگاه نخست به حوزهء تاریخ تعلق دارد اما واجد مباحثی است که امکان گفتگوی بین رشته‏ای را فراهم می‏کند.

 

 

 

·  هنر و موسیقی در فلسفه شوپنهاوئر

شوپنهاوئر نتیجه می گیرد که چون جهان همه اراده است و ذات مطلق از عالم وحدت و سکون به عالم کثرت و حرکت آمده است، باید همه شر و درد و رنج باشد؛ برای آنکه اراده بذاته خواست و طلب است و خواهش و درخواست او بیش از وسع و اندازه اوست. در مقابل هر آرزویی که برآورده شود، ده آرزوی نابرآورده وجود دارد. میل و طلب را نهایت نیست؛ ولی کامیابی محدود است.