شنبه ۱۵ تیر

شنبه ۱۵ تیر 



 اعلان ویژه شرکت در نظر سنجی مربوط به لوگوی جام جم فلسفه

از میان هفت لوگوی ارائه شده بهترین را برگزینید

 

 

· مشکلات رفتارگرایی با مفهوم کیفیات ذاتی

دربارۀ بیان رایل مبنی بر این‌که اشتباه است که در اختیار داشتن ذهن از سوی شما را برحسب موضع جسمی شما و در ارتباط خاصی با یک هویت متمایز ( یعنی ذهن شما) در نظر گرفت چه می‌توان گفت؟ در باب بیان ویتگنشتاین که اصطلاحاتی که برای نسبت دادن به حالات ذهنی شما به کار می‌روند برای تخصیص اشیایی از نوعی خاص نمی‌توانند به کار روند چه؟ هر دوی این اندیشه‌ها مستقل از طرح تحلیلی یک رفتارگرا هستند و نظراتی را در باب ذهن حفظ می‌کنند که خودآگاهانه و غیررفتارگرایانه هستند.

 

 

 

· تمایزهای جوهری حکمت و فلسفه

فلسفه به معنای دوستی حکمت و دانش است. در لغت فیلسوف کسی است که به دانش و حکمت عشق و علاقه دارد و در راستای کسب آن می‌کوشد. با این همه، فلسفه تاریخی دراز را پشت سر گذاشته و برای هر تعریفی از آن باید به این تاریخ مراجعه نمود. فلسفه جهان‌شناسی، معرفت‌شناسی و زبان‌شناسی را تجربه کرده و فیلسوفانی چون: افلاطون، ارسطو، فلوطین و آگوستین را پشت سر گذاشته و به فیلسوفانی چون: دکارت، لایب نیتز و اسپینوزا رسیده است. بعد از آن هم فراز و فرودهای فراوانی را به خود دیده است.

 

 

 

· نگاهی انتقادی به آرای چهار اندیشمند معاصر (شریعتی، سروش، شبستری، ملکیان)

آنچه در ادامه می‌آید، یادداشتی است از آقای علی اصغر حقدار  تحت عنوان "روزگار سپری شده روشنفکری دینی"؛ که در  آن،  کتاب "دین اندیشان متجدد از شریعتی تا ملکیان" نوشته محمد منصور هاشمی  مورد بررسی قرار  گرفته است. این  یادداشت صرفا جهت آگاهی و اطلاع خوانندگان ارجمند "نیلوفر" در اینجا  بازنشر می‌یابد و داوری در خصوص مدعیات حقدار، به‌ویژه در بخشی که  مربوط به آرای ملکیان است،  بر عهده خوانندگان گرامی است.

 

 

 

· جامعه اخلاقی، انسان اخلاقی

ستاد مصطفی ملکیان در متن حاضر به  امکان و چگونگی طرح و اجرای جامعه اخلاقی و معنای "انسان اخلاقی" پرداخته‌اند. این متن که صورت مکتوب سخنرانی استاد ملکیان (مشهد ـ ۱۳۸۶)می‌باشد در آخرین شماره مجله آیین (شماره 12 و 13 ، اردیبهشت و خرداد 87) به چاپ رسیده است.

 

 

 

· چالش جبرگرایانه و مساله انکار «وجود»

این نوشته ابتدا جانبدار خواهد بود. مخصوصاً جانب دیترمینیسم را خواهد گرفت تا نقص بزرگ آنرا هویدا سازد. ادله ی آن برای رد عقلانیت و صحت وجودی نظریات مدافعین خشونت ورزی و جزمگرایی مذهبی است که نام «شریعت مدار» را بر ایشان زیبنده می شناسد.

 

 

 

·  اخلاق ناخدایان - کانت و اهمیت فلسفه اخلاق

تمام فلسفه هاى پیش از فلسفه نقادى، غایت عقل را تنها در شناخت نظرى مى دانستند. اما از نظر کانت، غایت حقیقى عقل، شناخت طبیعت و تسخیر آن نبود، بلکه جنبه عملى عقل بود. کانت در عقل نظرى و عقل عملى چه هدفى را تعقیب مى کرد و چه نتیجه اى گرفت در عقل نظرى، کانت به این نتیجه رسید که عامل معرفت یا فاعل شناسا، صورت شناسایى را بر صورت ماده شناسایى که از خارج به وسیله حواس و متعلقات حسى ارائه مى شود، تلفیق مى کند.

 

 

 

·  منطق شعر-ضیاء موحد

«پل والرى» که به گمان من بزرگترین شاعر قرن بیستم فرانسه است؛ علاقه زیادى به علم داشت، به گونه اى که با اغلب دانشمندان زمان خود از جمله انیشتین، نامه نگارى مى کرد و در عین حال شاعر خوبى بود. او در جایى مى گوید: «در اینجا مى خواهم نکته متمایزى را بیفزایم اگر منطق دان نتواند جز منطق دان باشد، نه منطق دان مى شود و نه مى تواند بشود و اگر شاعر، هیچ گاه جز شاعر نباشد، بدون کمترین امید در توانایى در استدلال انتزاعى هرگز آثارى شاعرانه به جاى نخواهد گذاشت.

 

 

 

·  مجموعه مقالاتى پیرامون فلسفه غرب- معرفی کتاب

اثر حاضر شامل مجموعه مقالاتى درباره فلسفه غرب است که بیشتر به فلسفه افلاطون، فلوطین و رهروان آنها پرداخته و رویکرد آنان را به خدا، عقل و تبیین در مواردى نقد کرده است.

 

 

 

 · هگل و پدیدار شناسی روح

چندی پیش دویستمین سال انتشار کتابی گذشت که آن را مبیّن ِ عقل عملی و جهت دهی به سیرتکاملی تمدن ِ مدرن ِ غربی میدانند. (پدیدار شناسی روح)به همین مناسبت چندی پیش در ایران نیز تلاش هایی در راستای تفهیم این اثر عظیم فلسفی صورت پذیرفت که درس گفتار های دکتر سیدجواد طباطبایی نمونه اهم و اکمل این گرته بود. و کمترین ِ آن هام نگارش ِ مقالاتی نه چندان کامل از این مقال در صفحه ی اندیشه ی برخی روز نامه ها بود.هرچند که بر هیچ کسی پوشیده نیست که این کتاب را نمیتوان در قالب یک مقاله ی ژورنالیستی و یا یک پست وبلاگی تبیین و تشریح کرد، چه اینکه برای اینکار متون و کتبی به رشته نگارش درآمده که از اصل کتاب حجیم تر و پرکلام تر است.لیکن در می شود ارجاعاتی از این کتاب یا بر این کتاب ارائه داد که می تواند در راستای تفهیم و تدقیق کاوش در این اثر مفید به فاید باشد.و هدف از نگارش این متن نیز بر همین امر استوار است