جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

چهارشنبه ۸ خرداد

چهارشنبه ۸ خرداد


www.philnama.com


 ویژه جام جم فلسفهwww.philnama.com   

از این پس برای آمدن به جام جم فلسفه می توانید از  آدرس بالا  نیز استفاده نمایید.

 

 

ویژه جام جم فلسفه :مطالعات فرهنگی و موسیقی در ایران

سخنرانی دکتر محمود کوثری دوشنبه ۱۳ خرداد ماه در دانشگاه علم و فرهنگ به آدرس خ انقلاب -خ وصال-کوچه فردانش

 

 

 · کانت و علیت فلسفی و فیزیکی- دکتر مهدی عباس زاده

کانت، مفهوم علیت را از 2حیث فلسفی و فیزیکی بررسی می‌کند.در بحث از علیت به لحاظ فلسفی، کانت نسبت به هیوم پیشرفتی دارد. کانت علیت را به قالب‌های ماتقدم ذهنی یعنی مقولات فاهمه، ارجاع داد؛ زیرا حقیقت این است که انسان، علیت را می‌فهمد و ظاهرا قبل از مواجهه با پدیدارها با مفهوم آن آشنایی دارد. بدین‌لحاظ، مقوله علیت نیز یکی از مقولات ماتقدم فاهمه است....(ادامه)

 

 

 · زمینه‌های پیدایش تفکر سیاسی هگل - محمد میلانی

هگل بر تأثیر گذاری "تاریخ" و "سنت" بر "ذهن" انسان و در نتیجه بر "شناخت انسانی" تکیه داشت. در اندیشة هگل تاریخ، در فکر و اندیشه تأثیر می گذارد و چون هیچ چیز بدون معرفت انسان، ظهور و بروز ندارد هیچ چیز حتی انسان هم بدون تاریخ ظهور و بروز نخواهد داشت. کانت اصل واقع را قبول داشت ولی شناخت و رهیابی انسان به آنان را ممکن نمی دانست اما هگل وحتی دیگران تفاوت ذهن و واقع را نیز در آستانه فروپاشی قرار دادند..( ادامه)

 

 

 · نقش مخاطب در خوانش اثر هنرى از دیدگاه جامعه شناسى هنر - دکتر مسعود کوثرى

دهه هاى متمادى جامعه شناسى هنر بیش از هر چیز دلمشغول «اثر» به عنوان کانون توجه خود بوده است. حتى هنگامى که به مخاطب توجه شده است با نوعى سرشت غیرتاریخى مخاطبان مواجه بوده ایم. اگرچه، در آثار دو تن از برجسته ترین جامعه شناسان ادبیات لوکاچ و گلدمن، توجه به مخاطب دیده مى شود، با این حال، حتى در این آثار نیز به مخاطب و نحوه ادراک و فهم او به طور مبسوط توجهى نشده است...(ادامه)

 

 

 · هارتمان و فلسفه ناخودآگاهی - کیاوش ماسالی

ادوارد فن هارتمان آلمانی (۱۹۰۶ ـ ۱۸۴۲) ، فیلسوفی است که بطور آشکار تحت تأثیر شوپنهاوئر قرار دارد دراهمیت اراده و بدبینی نسبت به زندگی . وی نیز مانند شوپنهاوئر اراده را منشأ شر و رنج و بدبختی می داند وهمچون او معتقد است که سعادت تنها در نتیجه پیروزی عقل بر اراده و خواست حاصل می گردد . با این حال در فلسفه شوپنهاوئر اصلاحاتی به عمل آورد و آن را تکمیل کرد و کوشید آن را با نظامهای متافیزیکی پیشین بخصوص هگل هماهنگ سازد .(ادامه)

 

 

 · فلسفه فیلم

 با حضور دکتر محمد شهبا، استاد دانشکده سینما تئاتر در برنامه سوفیا رادیو گفت‌وگو امشب هشتم خرداد «فلسفه فیلم» بررسی می‌شود...(ادامه)

 

 

 · پدیدارشناسی؛ بانفوذترین رویکرد به مطالعه دین در قرن بیستم

در گذشته نه چندان دور برخی مدعی بودند دین به‌زودی محو می‌شود اما امروز این ایده خام به نظر می‌رسد، چرا که دین در تمام ابعاد جامعه بشری مشاهده شده و زنده‌تر از هر زمان دیگر به تأثیرگذاری خود ادامه می‌دهد. از این رو دین را می‌توان پدیده‌ای دانست که باید بهتر و بیشتر مورد درک، بررسی تعمق و تحلیل قرار گیرد(ادامه)

 

 

 · فلسفه اخلاق - دکتر حسین کاجی

فلسفه اخلاق از زیر شاخه‌های فلسفه‌‌های موسوم به مضاف به‌شمار می‌رود.گرچه فلسفه‌ورزی در حوزه اخلاق همواره سرلوحه اندیشه فیلسوفان نظام‌ساز قرار داشته و به عبارتی هر فیلسوف بزرگی سری به فلسفه اخلاق هم زده است و یا برخی از آنها اختصاصاً به‌عنوان فیلسوف اخلاق شناخته شده‌اند؛ اما با این‌حال، بحث‌هایی که امروز تحت‌عنوان فلسفه اخلاق در حوزه فلسفه تحلیلی رواج دارد، خارج از بحث‌های کلان فیلسوفان گذشته درباره اخلاق، به توجیه گزاره‌ها و ارزش‌های اخلاقی و ملاک صدق و کذب و مصداق آنها می‌پردازد.(ادامه)
 
 
 
 
اثر پدیدارشناسی در دوره پس از تدوین آثار کلامی و الهیات هگل نگاشته شد. هگل در سال‌های 1800ـ1795 یعنی دوران 25 تا 30 سالگی نوشته‌های خود در حوزه دین به طور عام و مسیحیت به نحو خاص را نشر می‌دهد. مهم‌ترین مساله هگل در موضوع دین و مسیحیت «خداوند و انسان» می‌باشد که در پرتو آن دین‌های جوهرمدار و حتی ایده‌های روحانیت شخصی را فاقد این بنیان تلقی می‌کند. (ادامه)
 
 
 
 
متفکران اولیه فلسفه های مبهمی درباره زندگی مطرح کرده بودند ، سوفسطاییان نسبت به همه چیز جز معانی بیان شک می کردند ، و سقراط هزاران سؤال طرک کرده و به هیچ کدام جواب نداده بود .(ادامه)
 
 
 
 
سولاریس ساخته آندر تارکوفسکی سینماگر-فیلسوف روس(مرگ در 1986 براثر سرطان) است که مثل وضعیت (برگمان و سوئد)، (ساتیجیت ری و هند) یا  (آنجلوپولوس و یونان) و همین کیارستمی خودمان تا چندی پیش، بعد ازسرگئی آیزنشتاین ، تنها نماینده سینمای یک ملت است. فیلم هایش بسیار نایابند و در همه دنیا گمنام است و در ایران چندی پیش که بابک احمدی کتابی در معرفی سینمایش نوشت تازه شناخته شد(ادامه)
 

 

 · یک مفهوم و هزار معنا - دکتر مهدی عباس‌زاده

علّیت از آن دست مفاهیمی است که پیشینه‌ای دراز دامن در فلسفه دارد.به‌طوری‌که شاید بتوان گفت نخستین مفهومی که انسان در مواجهه با پدیدارها به آن پرداخت، علّیت است، زیرا انسان از همان آغاز زندگی روی زمین خواهان چرایی پدیده‌ها و امور بود و می‌خواست منشأ هر چیز را بداند. (ادامه)

 

 

 · فوکو را فراموش کن...

فوکو که بود؟؟فوکو را یک منتقد همه جانبه ی قدرت مینامند.و شاید فشرده ی اندیشه ی پیچیده و مبهم  او این باشد که قدرت را نباید صرفا درحوزه ی حاکمیت دولت جستجو کرد چون قدرت در کلیه سطوح جامعه پراکنده است.شاید به همین دلیل بود که فوکو به سیر تکوین و تحول علم جدید توجه زیادی نشان داد...(ادامه)

 

 

 · علوم انسانی، کیفیت زندگی و مرگ اندیشی- محمد نجفی

مرگ اندیشی پدیده ای نو ظهور نیست؛ همان مواجهه همیشگی آدمی است با پایان، با میل بسط یافتن در زمان و شاید مکان و تؤامان مواجهه ای نامنتظره با احتمال ناممکن بودن آن؛ با تنهایی ناگزیر در تجربه نیستی. هر آن جایی که آدمی می زیسته است مرگ نیز حضور داشته است و مرگ اندیشی نیز... (ادامه)

 

 

 · دانلود کتاب: Hume's System

 

 · دانلود کتاب: Deconstructing the Mind

سه شنبه ۷ خرداد

سه شنبه ۷ خرداد



 ·  اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

مقالات: سنت‌گرایی و موانع فهم آن /فلسفه‌ای برای همیشه / محقق روح / فریتیوف شوان و سنت اسلامی / معنا و هد‌ف د‌عوت مسیحی /رابطة استاد‌ و شاگرد‌1 /رنه‌گنون /سنت و مد‌رنیته از د‌و منظر /پیوند‌ سنّت با هویت ایرانی /جزیره /استعاره /سنت نوآوری در ادبیات /خود‌ تجلی‌گر د‌ر تصوف /زوایای د‌انش‌ اسلامی

 

 

 

 ·  گفت‌وگو با دکتر کریم مجتهدی،

سال هاست که دکتر مجتهدی را می‌شناسیم. به واسطه کارهای ارزشمندی که انجام داده، به واسطه برخورد که با جوانان دارد و اینکه با صداقت همه جا درد جامعه ما را به زبان می آورد و آن را »عدم تفکر « می‌نامد...

 

 

 ·  اولین دوره آزمون دکتراى مطالعات علم توسط انجمن حکمت و فلسفه ایران

آزمون اولین دوره دکتراى مطالعات علم (با تاکید بر فلسفه و تاریخ علم و تکنولوژى) در روز جمعه 21 تیر ماه 1387 برگزار خواهد شد. این آزمون دربردارنده مواد زیر است...

 

 

 ·  فانتزی محبوب شخص حاکم‏- صالح نجفی

همچنان که در بیشتر رژیم‌های توتالیتر، جوک‌‌سازی و لطیفه‌پراکنی در لهستان دهه 1980 به یکی از جنگ‌افزارهای کارآمد انقلابی بدل گشت. اما در آن میان حکایت زیر از جهت تاریخ سیاسی- فرهنگی لهستان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و چنانکه خواهم کوشید نشان دهم، دارای دلالت‌های فکری بسیار جالب توجهی است.

 

 

 

 ·    راز بدبینی شوپنهاور به زنان فاش شد

دانشگاه فرانکفورت سندی را خریداری کرده که علت تیرگی روابط آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی را با مادرش برملا می‌کند

 

 

 

 ·  قلب فلسفه اسلامی با حضور چیتیک بررسی می‌شود

نشست "قلب فلسفه اسلامی: جستجوی معرفت نفس در آموزه‌های بابا افضل‌ کاشانی" با سخنرانی دکتر ویلیام چیتیک برگزار می‌شود.

 

 

 

 ·  "تئوری زیبائی‌شناسی" آدورنو ترجمه می‌شود

سیاوش  جمادی درباره این کتاب به خبرنگار مهر گفت: تئوری هنری آدورنو در ایران چندان شناخته شده نیست و رویکرد و نگاه آدورنو به هنر بسیار دقیق‌تر از بعضی تفاسیر سطحی است که نظریه آدورنو را طغیان علیه هرچه پیش از این بوده می‌دانند.

 

 

 

 

 ·  نقش فرعی پدیده‌های ذهنی در مکتب پدیدار جانبی

طرفداران مکتب پدیدار جانبی ابراز می‌کنند که پدیده‌های ذهنی ( به طور مثال تجربیات آگاهانه) نتایج یا اثرات جانبی نظامهای پیچیدۀ فیزیکی هستند. از این جنبه آنها شبیه دودی هستند که از قطاری بلند می‌شود یا شبیه سایه‌ای هستند که از توپ بر میز به وجود می‌آیند...

 

 

 

 ·  پژوهشنامه فرهنگستان هنر منتشر شد -ویژه پدیدارشناسى هنر

این شماره از پژوهشنامه نیز همانند شماره هاى پیشین داراى دو بخش کلى پژوهشنامه و نقدنامه است. بخش نخست با دو مقاله به هنر و مردم شناسى مى پردازد؛
- نظریه هاى انسان شناسى هنر؛ نقدتاریخى - تفسیرى
/ دکتر ناصر فکوهى.
- انسان در برابر تصویر خویش
/ دکتر میشل کوله.
بخش دوم یا نقد نامه، به یکى از نقدهاى بسیار مهم یعنى نقد پدیدارشناسى مى پردازد.

 

 

 ·  ناسیونالیسم فلسفی به جای لیبرالیسم- مارک لی‌لا

در حال حاضر، تاریخ سیاسی اروپای پس از جنگ جهانی دوم، ضرورتا تاریخی از لیبرالیزه‌شدن اروپا است، لیبرالیزاسیونی که مبتنی بر اصول حقوقی و عادات عمومی است. هر آن چالشی که امروزه دول اروپای غربی با آن مواجه‌اند (که کم هم نیستند)، چالش‌هایی‌اند که از خلال سیاست‌های لیبرال اروپایی سربرمی‌آورند و بسیاری از آنها را می‌توان در ایالات متحده و بریتانیای کبیر پیدا کرد.

 

 

 ·  زیبایی شناسی شکست

کی یرکگور اعتقاد داشت که فقط می شود از کسانی چیزی آموخت که جان شان را به خطر می اندازند یا همواره در برابر مرگ قرار می گیرند، زیرا در آن لحظه خودشان هستند، به همین دلیل خواندن وصیتنامه ها برایش اهمیتی اساسی داشت، زیرا وصیتنامه ها نوشته کسانی است که تا مرگ فاصله یی ندارند و به همین دلیل آن لحظات قبل از مرگ مهم ترین «لحظه » های هستی است، چون در آن لحظه «فرد» به معنی واقعی «فرد» می شود.

 

 

 

 ·  معنویت در جهان ذهنی- مصطفی ملکیان

روانشناسی دین، شاخه‌ای مهم و پرطرفدار هم در مطالعات دین‌پژوهانه و هم در روانشناسی است که متاسفانه در زبان پارسی آثار بسیار اندکی پیرامون آن وجود دارد. عصر روز پنجشنبه، دوم خردادماه سال جاری، انتشارات «کتاب روشن» نشستی به مناسبت انتشار کتاب «روانشناسی دین» اثر برجسته دیوید ولف با ترجمه نیکوی دکتر محمد دهقانی برگزار کرد که در آن استاد مصطفی ملکیان با ترسیم دقیق جغرافیای این شاخه جدی معرفتی نیم نگاهی نیز به کتاب ولف انداخت که تقریر این سخنرانی از نظر می‌گذرد

 

 

 

 ·  آشنایی با سکولاریسم در فلسفه سیاسی هابز

سالیان درازی دین و سیاست گام به گام با یکدیگر حرکت می‌کردند و قامت کلیسا را در جریان جامعه پابرجا نگه داشته و اقتدار آن را ضمانت می‌کردند.بررسی؛ صرف نظر از علت‌ها، با گذشت زمان این همگامی سست شد و"در قرون وسطی تمایزی میان صلیب و شمشیر یعنی میان قدرت زمینی و قدرت معنوی ایجاد شد"(1)

 

 

 

 ·  فرد گرایی اخلاقی دورکیم

جامعه‌شناسان اغلب نظرات امیل دورکیم (1917 ـ 1858) را بر مبنای یک فلسفه ضدفردگرا تفسیر کرده‌اند (کوزر،194: 1382). این در حالی است که آثار وی دربردارنده دفاعی شدید از فردگرایی است (گیدنز،137:1381). برای پیگیری بحث فردگرایی مورد نظر دورکیم می‌بایست به چگونگی گذار جوامع از سنتی به مدرن در نظر وی پرداخت.

 

 

 ·  تمایز تحلیلی-قاره ای و باقی قضایا

بخشهایی از مصاحبه ای با هیلری پاتنم که در سال ۱۹۹۱ انجام شده است.

 

 

 

 ·  نقد قرائت عقل عربی از سهروردی

امیل معلوف از محققان مسیحی جهان عرب است که درباره سهروردی به تحقیق و پژوهش پرداخته است.او دو نوشته دارد که هر دو مربوط به تصحیح نوشته‌های سهروردی است. یکی از آنها کتاب اللمحات فی الحقایق است و دیگری رساله مقامات الصوفیه است که تا پیش از تصحیح وی آن را با نام کلمه التصوف می‌شناختند. وی مقدمه نسبتا مبسوطی به کلمه نوشته و معتقد است نام اصلی آن مقامات الصوفیه است.

 

 

 

 ·  دانلود کتاب: Thinking without Words

 

 

 ·  دانلود کتاب: Good Knowledge, Bad Knowledge

 

 

 

 ·  گفت‌وگو با دکتر کریم مجتهدی درباره «نسبت ما و صدرا»

سخن گفتن از نسبت ما با صدرا یا هر متفکر یا امر دیگری که مربوط به قلمرو سنت می‌شود، این هشدار ضمنی را دارد که مبادا به جایگاهی درافتیم که به قول معروف نه از تاک نشان بماند و نه از تاک نشان!

 

 

 

 ·  گزارشی از سومین سمینار فلسفه علم

من همیشه ازاینکه یک دکترای فیزیک را رئیس این گروه کرده اند عصبانی بودم امادکتر گلشنی را که دیدم واقعا ازش خوشم آمد بخصوص اینکه مشی نسبتا پاپری داشت.آن کلاس و ژست مدرن و جنتلمنی که من دوست دارم و نمودش بهشتی است در او نبود(دراین باره همین بس که رفیق قوام است) اما فردی بسیار زحمتکش و کوشاست که این رشته را هم بزحمت در اینجا تاسیس کرده و بعلاوه بسیار با فیزیکدانان زنده در ارتباط است.

 

 

همان‌طور که همگان می‌دانند- اگر هگل برحق باشد- هر کسی فرزند زمان خود است و هر فلسفه‌ای، فهم زمانه خود در مقام اندیشه است. اگر به آنچه فلاسفه به ما گفته‌اند گوش فرا دهیم، چیزی را درباره زمان که در خوبی‌ها و نیز در بدی‌ها بدان تعلق می‌یابیم تجربه می‌کنیم.

 

 

 

چهل و پنجمین شماره از فصلنامه «کتاب نقد» منتشر شد

چهل و پنجمین شماره از فصلنامه انتقادی، فکری، فرهنگی «کتاب نقد» با محوریت معنویت‌گرایی نوپدید به برخی از تفاوت‌های عرفان دینی با معنویت‌گرایی نوپدید در دنیای غرب پرداخته‌است.