جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جمعه ۱۰ خرداد

جمعه ۱۰ خرداد


www.philnama.com

نظرات و مقالات ارسالی از سوی شما = دلگرمی و پشتیبانی تلاش نوپای ما

دوستتان داریم


قرن بیستم به همان اندازه که عصر فلسفه هاى علمى، منطقى، تحلیلى و زبانى بود، شاهد ظهور فلاسفه بزرگى بوده است که در قالب مکاتب و جریان هاى مختلف فکرى به وجوه دیگرى از اندیشه از قبیل خود انسان و دنیاى پیچیده درونى او پرداختند. هانرى برگسون فیلسوف برجسته فرانسوى از این جمله است که در این نوشتار به موضوع خنده پرداخته است. ادامه

 

 

پیش از پرسش درباره اینکه چه نیازی است به نقد چپ، شاید بهتر باشد این سوال را مطرح کنیم که منظور ما از چپ چیست؟ این چپی که شکست خورده و ناکامش می دانیم چگونه چیزی بوده است؟ چپ ایرانی با چپ جهانی چه شباهتی داشته است؟ آیا منظورمان از چپ سوسیالیسم است یا مارکسیسم؟ادامه

 

 

طرفداران ماتریالیسم فرهنگی در بریتانیا، شکسپیر را به‌عنوان چهره برجسته‌ای انتخاب کردند که آثارش در مواد درسی ادبیات انگلیسی باید خوانده شود تا نشان دهند: همان آثاری که از سوی اومانیسم لیبرال برای «توجیه وضع موجود» استفاده می‌شود، می‌تواند با تفسیری اعتراضی و براندازانه در خدمت «نقد وضع موجود» قرار گیرد. نوتاریخی‌گری اما بیشتر علاقه‌مند بوده است که با بازخوانی متفاوت آثار شکسپیر، روابط قدرت در دوران رنسانس و به‌ویژه برخورد و رویارویی میان دنیای اروپایی رنسانس و جهان نوی مستعمرات را برای خواننده امروزی تصویر کند.ادامه

 

 

سلسله کلاسهای موسسه معرفت و پژوهش در  مکان جدید این موسسه ادامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تلاش‌ همیشگی‌؛ صاحب‌نظران‌ مسلمان‌ در مکاتب‌ فکری‌ مختلف‌، طی‌ قرنها تلاش‌ کرده‌اند تا معنای‌ «حکمت‌» و «فلسفه‌» را در پرتو قرآن‌ و حدیث‌، که‌ لفظ‌ «حکمت‌» در هر دوی‌ آنها آمده‌، تعریف‌ کنند. اصطلاح‌ «فلسفه‌» از طریق‌ ترجمه‌های‌ یونانی‌ قرنهای‌ دوم‌/هشتم‌ و سوم‌/نهم‌ به‌ زبان‌ عربی‌ وارد شد. از سویی‌، در تمدن‌ اسلامی‌، فلسفه‌ را بدان‌ معنا که‌ در زبان‌ انگلیسی‌ مصطلح‌ است‌، نه‌ فقط‌ می‌باید در مکاتب‌ مختلف‌ فلسفه‌ی‌ اسلامی‌ که‌ علاوه‌ی‌ بر آن‌ در ذیل‌ دیگر عناوین‌، به‌ ویژه‌ مباحث‌ کلام‌، معرفت‌، اصول‌ فقه‌، علوم‌ اوائل‌ نیز جستجو کرد ادامه 

 

 

 

«فلسفه تاملی بی پایان در باره انهدام خود بدست ادبیات است»    ادامه(قسمت های دیگر این یادداشت را نیز بخوانید)

 

 

 

واژه اگزیستانسیالیسم که در زبان فارسی به « وجود نگری» ، « اصالت وجود» ، « مکتب بازیابی هستی وجود بشر» و « باز نمائی وجود رها شده» ترجمه شده است ، از ریشه لاتینی Existential به معنای «وجود هستی» گرفته شده است.اگزیستانسیالیسم یک بینیش و دکترین فلسفی است که در قرون نوزده و بیست ، در اروپای غربی مطرح گردید و بر اصالت و جود و هستی انسان تاکید کرد. ادامه

 

 

 

 

کتابها بیشتر به زبان انگلیسی هستند.

 

 

 

چهارمین نشست «نقد و بررسی کتاب روشن» که به کتاب «روان‌شناسی دین» دیوید وولف اختصاص داشت، عصر پنجشنبه دوم خرداد در انتشارات کتاب روشن برگزار شد و حسن هاشمی مین‌آباد، مصطفی ملکیان و محمد دهقانی در آن درباره این کتاب و روان‌شناسی دین سخنرانی کردند ادامه

 

 

ویلیام چیتیک مولوی‌شناس، ابن‌عربی‌شناس و عرفان‌پژوه برجسته آمریکایی، سه‌شنبه ۲۱ خرداد در نشست هفتگی شهرکتاب درباره «جهان‌شناسی و جان‌شناسی» سخن می‌گوید. ادامه

 

طرفداران ماتریالیسم فرهنگی در بریتانیا، شکسپیر را به‌عنوان چهره برجسته‌ای انتخاب کردند که آثارش در مواد درسی ادبیات انگلیسی باید خوانده شود تا نشان دهند: همان آثاری که از سوی اومانیسم لیبرال برای «توجیه وضع موجود» استفاده می‌شود، می‌تواند با تفسیری اعتراضی و براندازانه در خدمت «نقد وضع موجود» قرار گیرد. نوتاریخی‌گری اما بیشتر علاقه‌مند بوده است که با بازخوانی متفاوت آثار شکسپیر، روابط قدرت در دوران رنسانس و به‌ویژه برخورد و رویارویی میان دنیای اروپایی رنسانس و جهان نوی مستعمرات را برای خواننده امروزی تصویر کند. ادامه

پنجشنبه ۹ خرداد

پنجشنبه ۹ خرداد



مسائل مرتبط با مجازات اعدام شاید از مهجورترین مسائل اخلاقی در جامعه ما بشمار رود. در حالیکه بحث از حوزه خصوصی ، آزادی بیان ، آزادی مذهب و تکثر شیوه های زندگی و سایر مسائلی که کم و بیش با فلسفه لیبرال مرتبط است در مرکز بحثهای روزمره و سیاسی ـ اجتماعی ما قرار دارد ، بحث اعدام هیچگاه مورد توجه قرار نمی گیرد. حداکثر بحثی هم در مورد مجازات اعدام دیده می شود بحث از عادلانه بودن مجازات اعدام برای یک شخص و مورد خاص است.(ادامه)
 
 
 
 · هگل و مدرنیته! (چکیده) - سید مهدی دهاقین

هگل سه مرتبه برای شناخت هستی مطرح میکند که طی آن انسان در این چگالی از سطح به عمق رفته و با روح مطلق اتحاد برقرار میکند. این سه مرتبه عبارتند از: هنر، دین وفلسفه...(ادامه)

 

 

 · کریم مجتهدی: روانشناسی شخصیت‌های داستایفسکی بر محور «وجدان» است

داستایفسکی بزرگترین رمان‌نویس عالم است. اگر در روسیه تولستوی را بزرگ می‌دانند، اگر تورگینف را بزرگ می‌دانند یا نویسندگان دیگری را بزرگ می‌دانند، به حق داستایفسکی از همه‌شان بزرگتر است. برای اینکه او در واقع به یک معنا رمان‌نویس نیست. آنچه که در آثار داستایفسکی رخ می‌دهد هجوم خود این قهرمان‌ها است. قهرمان‌های آثار داستایفسکی واقعا زنده هستن...(ادامه)

 

 

 ·چالشی با مکتب پدیدار جانبی 

با مکتب پدیدار جانبی این احساس در شما ایجاد می‌شود گویی حالات ذهنی شما تفاوت علّی متفاوتی را به وجود می‌آورد و این کاملاً با حقیقت مکتب پدیدارگرایی جانبی سازگار است.  در مورد تصمیم‌گیری در این باره که به هیولایی برسید که در نتیجه خواهید رسید شما این احساس متمایز را دارید که تصمیم شما باعث رسیدن‌تان بوده است.(ادامه)

 

 

 ·  تسلیم شدن فلسفه یونان

پیروان افلاطون بودند که حمله به فلسفه مابعدالطبیعه را دنبال کردند . آرکسیلائوس ، که در سال 269 رئیس «آکادمی متوسطه» شد ، نظر افلاطون را در رد دانش حسی به همان اندازه پورهون مورد شک قرارداد ؛ شاید هم تحت تاثیر او قرار گرفته بود .(ادامه)

 

 

 ·لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط - آنتونی آربلاست

لوتر:هنگامی که کشیشی کشته می شود،سراسر کشور از انجام مراسم مذهی منع می گردند، چرا وقتی که دهقانی به قنل می رسد چنین نکنیم....(ادامه)

 

 

 
 
 

ملاتی که بیان کننده­ی افکار هستند (بیان کننده­ی گرایش­های گزاره­ای هستند) حیث معنایی دارند، یعنی شرایط لازم متن­های مصداقی را برآورده نمی­کنند. (توضیح: درباره­ی اینکه متن­های مربوط به همه­ی انواع افکار غیر مصداقی هستند توافق وجود ندارد.)برای اینکه یک متن مصداقی باشد لازم است دو شرط زیر را برآورده کند(ادامه)

 

 

 

 ·کیرکگور - علی رضا آزاد

کسانی مانند کیرکگور هرچند در میان متفکرین مشرق زمین کم نیستند اما جزء تک مضراب نوازان مغرب زمینند. البته همین تک مضراب های او، سر آغاز پیش درآمد تصنیف اگزیستانسیالیسم و چهار مضراب پدیدارشناسی در برابر هژمونی سمفونی هگلیسم شد.(ادامه)

 

 

 

 ·دفاع از فلسفه - فلسفه علم

فلسفه‌‌ی علم نسبت به بسیاری از شاخه‌هایِ دیگرِ فلسفه بسیار تازه و جوان است. اگر برخی از اظهارِ نظرهایِ ارسطو، فرانسیس بیکن، و تعدادِ اندک‌شماری از متفکرانِ قرنِ نوزدهم مانندِ جان استوارت میل، هیوئل، و هرشل را استثنا کنیم، بحث‌هایِ جدی، متمرکز و مفصل در این‌باره اولین‌بار در قرنِ بیستم و توسطِ پوزیتیویست‌هایِ منطقی گسترش داده شد(ادامه)

 

 

 

 ·فهم همدلانه روای- بسیار مختصر

 با رد دوگانگی بین شاکله های مفهومی و محتوای تجربی ، می توانیم به بررسی های تطبیقی امیدوار باشیم، این به این معناست که به علت ناموجه بودن مساله در «شاکله های مفهومی کاملا متفاوت» می توانیم با فهم همدلانه و با سعی و تلاش در تعبیر منسجم نظام باورها، این امور را به ساحت فهم خویش در آوریم (ادامه)

 

 

 

 ·عقل در حکمت مشاء

 کتاب عقل در حکمت مشاء از ابن‌سینا تا ارسطو تالیف دکتر علی‌مراد داودی از سوی انتشارات حکمت منتشر شد(ادامه)

 

 

 · نشانه شناسى - معرفی کتاب- نوشته:پى یر گیرو

نشانه شناسى علمى است که به مطالعه نظام هاى نشانه اى نظیر زبان ها، رمزگان، نظام هاى علامتى و غیره مى پردازد. بر اساس این تعریف، زبان بخشى از نشانه شناسى است.(ادامه)

 

 

 ·دیلتای با ترجمه صانعی 

 دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی به‌زودی جلد اول آثار دیلتای؛ فیلسوف نئوکانتی آلمانی را توسط نشر ققنوس ارائه خواهد کرد(ادامه)